Státní podnik Řízení letového provozu ruší tendr na výstavbu čtyř budov, které měly mimo jiné sloužit i letecké škole Czech Air Navigation Institute a školení pilotů a palubního personálu. S ohledem na rozhodnutí Evropské komise by prý ŘLP chyběly prostředky na jeho realizaci v zamýšleném rozsahu.
„Neuvažujeme vypsat nový tendr ve stejném rozsahu,“ říká Richard Klíma, mluvčí ŘLP. To v současnosti působí v sedmi budovách rozmístěných v celém Česku a zaměstnává asi 230 letových dispečerů.
Evropská komise totiž požaduje od evropských ŘLP v letech 2020 až 2024 snížení cen účtovaných dopravcům v případě, že naroste provoz. Jeho zvýšení je takřka jisté. Kvůli této změně financování dispečerských domů zrušilo české ŘLP výběrové řízení na výstavbu budov. Český vzdušný prostor přitom patří podle podniku k nejvytíženějším v Evropě.
Řízení letového provozu se chce s naplněnými kapacitami vypořádat například provozní koordinací na celoevropské úrovni. „Cílem je odlehčit nejvytíženějším vzdušným prostorům v Evropě,“ vysvětluje Klíma. Dál podnik spoléhá na projekt harmonizace, který má spočívat v efektivnějším a bezpečnějším rozdělení tuzemského vzdušného prostoru. Pomoci má i dlouhodobý nábor a výcvik nových letových dispečerů.
„Že není systém připraven na výrazný růst dopravy, slyším od všech evropských dispečerů i organizace EUROCONTROL,“ řekl deníku E15 Václav Řehoř, šéf Letiště Praha.
Nové destinace létané z Letiště Václava Havla v letním letovém řádu|
To loni odbavilo rekordní množství cestujících – téměř sedmnáct milionů – a letos očekává další nárůst až o pět procent. „Růst dopravy je tak velký, že evropská ŘLP nezvládají a budou muset zavést systémové změny,“ dodal Řehoř.
Provoz nad Českem v posledních letech pravidelně láme rekordy. Loni meziročně stoupl počet vzletů, přistání a přeletů letadel o sedm procent na necelý milion, převezených pasažérů bylo asi 135 milionů. České nebe tak křižovalo v průměru 2500 letadel denně.