Nejlepší letiště světa staví v Asii. Do TOP 10 se vejdou jen tři evropská letiště a žádné americké | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Nejlepší letiště světa staví v Asii. Do TOP 10 se vejdou jen tři evropská letiště a žádné americké

Jiří Liebreich

Suverénní nadvláda. Tak lze bez přehánění pojmenovat výsledky asijských letišť, která pravidelně dominují žebříčkům nejlepších vzdušných přístavů světa. Asijci znovu ovládli každoroční anketu britské společnosti Skytrax mezi cestujícími z více než stovky zemí světa. Hodnoceno bylo přes 500 letišť.

Vítězem ročníku 2019 se už posedmé stalo letiště v Singapuru připomínající spíše velkou zahradu. Druhé místo obsadilo letiště Haneda v Tokiu, třetí pak jihokorejský Inčchon. Hned sedm z deseti nejlepších letišť se nachází v Asii, z toho tři v Japonsku. Na zbylých třech pozicích se umístila evropská letiště Mnichov, Heathrow a Curych. Švýcarský zástupce vystřídal Frankfurt, který uzavíral nejlepší desítku loni.

„Za úspěchem asijských letišť stojí moderní design, novota, velice pečlivé zaměření na uživatelskou pohodu cestujících a efektivní využití moderních technologií. Asijci směrují velice významné investice do designu, na kterém se z velké části podílí i evropské firmy, jako například ADP Management,“ říká Petr Kováč, odborník na leteckou dopravu z poradenské společnosti C-CorpFin.

Letiště Praha se zbaví svého největšího dluhu

„Byznysový model asijských letišť se od zbytku světa příliš neliší, tím, že jsou ale často nová, mají snazší výchozí podmínky oproti zavedeným letištím, pro která je dodatečný rozvoj náročnější. Koncept Airport City, kdy je letiště obklopeno hotely, logistickými parky nebo obchody a je napojeno na dopravní tepny, se na zelené louce buduje lépe,“ doplňuje Kováč.

Expert na letectví Tomáš Hampl z webového portálu Airways.cz přičítá náskok asijských letišť vyšším investicím. „Rozdíl je významný. Rozvoj evropské infrastruktury oproti Asii značně pokulhává, ještě hůře je na tom z pohledu modernizace infrastruktury Severní Amerika,“ pokračuje Hampl.

„V Asii má navíc byznysové cestování daleko silnější pozici, obzvlášť u tradičních společností. Zaměření na bonitnější zákazníky je v Asii daleko větší než v Evropě nebo Americe, i proto jsou letiště často větší, vzdušnější a ne tak přeplněná. Žádné evropské letiště neinvestuje tolik jako Singapur, aby vypadalo jako velká zahrada a nabídlo například bazény,“ dodává Hampl.

Letiště Praha se zbaví svého největšího dluhu
Vyškolí Češi Číňany? Řízení letového provozu jedná o výstavbě základny v Asii
D1 je pro nás jen finančně nezajímavá reklama, říká šéf Eurovie Martin Borovka

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!