Rodí se nové obchodní trasy, říká šéf největší doručovatelské firmy

Frank Appel, generální ředitel Deutsche Post DHL

Frank Appel, generální ředitel Deutsche Post DHL Zdroj: profimedia.cz

„Pokud chceme prosperovat, musíme být v Číně. To, že posilujeme v Asii, znamená, že si můžeme dovolit zaměstnávat více lidí v Bonnu. Svět se musí více propojit, více globalizovat,“ říká v 25. patře frankfurtského mrakodrapu Frank Appel, ředitel největší doručovatelské firmy na světě Deutsche Post DHL. Byl u toho i server E15.cz, který s manažerem s ročním platem přes pět milionů eur pořídil krátký rozhovor.

E15: V Česku se na začátku příštího roku dokončí liberalizace poštovního trhu – konkurenci se otevře poslední uzavřený segment a to trh s dopisy. Chystá se Deutsche Post DHL do tohoto segmentu?

Na to je několik odpovědí. Učinili jsme zkušenost, že je velmi těžké se prosadit na cizím domácím trhu, takže naše chuť jít do něčeho takového je velmi omezená. Nemáme v plánu v Česku doručovat dopisy.

E15: DHL Deutsche Post je hodně aktivní v Číně. Vy jste tam strávil měsíc a firmu vedl odtamtud. V čem se doručování v Číně liší od Evropy? Jsou tam třeba populárnější balíčky místo dopisů?

My tam nejsme na dopisním trhu. Jsme na expresním trhu. Nepůsobíme tam dokonce ani v oboru pomalu doručených balíků. Myslím ale, že rozdíly jsou menší, než si lidé myslí. Také tam lidé čekají, že balíček přijde další den nebo před určitou hodinou. Mám to ověřené, jeden den jsem dokonce pracoval jako kurýr v Šanghaji. To, co tam naši kurýři dělají, je hodně podobné tomu, co dělají v Česku, v USA nebo v Německu. A poptávka je také podobná.

E15: Jak se Asie teď podílí na obratu Deutsche Post DHL?

Teď je to skoro 20 procent a naším cílem je zvýšit ten podíl v příštích pěti letech na třicet procent.

E15: Jako největší doručovatelská firma světa máte privilegované pozorovací místo, ze kterého vidíte kam a odkud zboží proudí. Pozorujete vznik nějakých nových obchodních tras jako je třeba Hedvábná stezka?

Ano, vidíme nové linky obchodu uvnitř Asie mezi asijskými zeměmi. Pak mezi Asií a Afrikou a Asií a Latinskou Amerikou.

E15: Jak vidíte budoucnost dopravy zboží z Asie do Evropy do budoucna? Změní se nějak role lodní, letecké a vlakové dopravy, poměr, ve kterém vozí?

To záleží spíše na globální ekonomice. Poměr zboží přepraveného letadlem a lodí zůstane podobný. V současnosti oceánská doprava stále roste a letecká přeprava mírně klesá, což je spíše vliv ekonomiky než nějaká fundamentální změna.

E15: Jak mohou podle vás politici pomoci, aby byl svět lépe propojený?

Politici by měli udělat vše, co je v jejich silách, aby uvolnili regulace. Čím lépe jde do země vstoupit, tím lépe pro růst země. Politici by si měli položit otázku: dělám mojí zemi propojenější s ostatními zeměmi? To znamená méně cla, méně daní. Přesně takovým opatřením vděčí Evropa za ekonomický svůj růst. Je v tomto příkladem, jak moc lze růst, když umožníte volný obchod.

E15: Existuje země, ve které DHL Deutsche Post ještě není?

Jsme všude na světě kromě snad jedné země (smích).

Frank Appel (51)

Je od roku 2008 generálním ředitelem největší doručovatelské společnosti světa Deutsche Post DHL, která působí ve více než 220 zemích světa. S ročním platem 5,2 milionu eur je desátým nejlépe placeným německým manažerem.

Frankfurt - Od našeho zpravodaje