Ruský Magnit si v Maďarsku našel místo

maďarská vlajka

maďarská vlajka Zdroj: E15 Anna Vackova

V prostoru mezi městem Záhony a obcí Tiszabezdéd těsně u ukrajinských hranic vybuduje ruská maloobchodní síť svou maďarskou základnu. Hodnota investice je vyčíslena na sto miliard forintů (devět miliard korun). Magnit, který nyní zaměstnává 220 tisíc lidí, nad východoevropským logistickým střediskem uvažoval od konce loňského roku, o investici soutěžilo i Polsko.

Firma také zvažovala Ekvádor, odkud chtěla svých více než osm tisíc obchodů zásobit banány. „Přístup maďarské vlády přesvědčil vedení Magnitu, aby základnu vybudovalo v Maďarsku, i když rusko-ukrajinský konflikt do jisté míry kazil naše šance,“ uvedl Szilárd Kiss, který má na ministerstvu hospodářství na starosti východní ekonomické vztahy. „Zboží ze západní Evropy převážejí kamiony Magnitu v současnosti přes Bělorusko,“ dodal s tím, že nyní společnost využije i Maďarsko.

Starosta města Záhony Imre Háda řekl, že pozemky, kde bude stát středisko Magnitu, jsou ještě v soukromém vlastnictví. S majiteli bude jednat ruská strana, do definitivního vyřešení záležitosti si bude parcely patrně pronajímat. Starosta Tiszabezdédu Attila Daku počítá s tím, že už samotné na léto plánované zahájení prací přinese dvě stovky nových pracovních míst. Tento počet by pak postupně měl vzrůst na desetinásobek.

Zásobování ruské sítě potravinami

Logistická základna a flotila tisícovky kamionů bude mít na starosti zásobování ruské sítě potravinami nejen ze západní Evropy, ale také z Maďarska. Odtud budou zboží rozvážet do padesáti skladovacích center v Rusku. Magnit působí v 1905 městech a obcích a celkově používá 5720 kamionů. Maďarští výrobci budou řetězci dodávat zejména zeleninu, ovoce, maso a masné produkty či konzervy. Mnozí si od spolupráce slibují mnoho a sní o dodávkách z dob socialismu.

V první etapě by mohlo jít o zboží za deset miliard forintů ročně. Obavy naopak mají maďarští dopravci. Předseda Spolku maďarských silničních přepravců Zoltán Vereczkey tvrdí, že je ve speditérských firmách ohroženo několik tisíc pracovních míst.