Ruzyňská ranvej zvládá i tropy, řadu jiných letišť ale může oteplování pohřbít

Rostoucí teploty představují potíže například pro řecká letiště. Fotografie zachycuje Boeing 737-800 na letišti Skiathos. Délka úzké ranveje nedosahuje ani dvou kilometrů, měří 1628 metrů.

Rostoucí teploty představují potíže například pro řecká letiště. Fotografie zachycuje Boeing 737-800 na letišti Skiathos. Délka úzké ranveje nedosahuje ani dvou kilometrů, měří 1628 metrů. Zdroj: Profimedia

Globální oteplování výrazně promění letecký byznys, prakticky jím hýbe ale už nyní. Vyšší teploty dopravcům prodražují provoz, zároveň existenčně ohrožují řadu letišť s nedostatečně dlouhými vzletovými a přistávacími dráhami – čím větší vedro, tím větší nutnost delší dráhy. Zatímco Ruzyně či letiště v Egyptě či na Arabském poloostrově disponují dlouhými dráhami, jiná letiště umístěná ve městech či na menších ostrovech, typicky například řeckých, mohou na oteplování nepříjemně doplatit. Důsledkem toho bude i čím dál vyšší počet vzletů a přistání v nejméně komfortních ranních či nočních hodinách, kdy jsou teploty nižší. Řada letišť však provoz v noci zakazuje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!