Schváleno. Železniční spojení na letiště vyjde skoro na 20 miliard
Tuto variantu jako nejvhodnější možné řešení prezentoval už před měsícem ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na setkání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO).
Vybraná varianta nicméně naráží na nesouhlas vedení radnice šesté městské části, která požaduje, aby budoucí mnohem více frekventovaná trať vedla přes tuto městskou část tunelem. Tato varianta by ale byla podle Ťoka o 3,5 miliardy korun dražší.
„Chápu přitom potřeby Prahy 6 a chci jí vyjít vstříc, zároveň ale musíme obhájit ekonomickou efektivitu stavby, jinak nepůjde z evropských fondů financovat,“ řekl Ťok. S prvními částmi stavby by se mohlo začít za tři roky.
Tratí by během dopravní špičky mohlo projet šest párů vlaků, z centra města na letiště by se měl cestující dostat do 27 minut, uvedla SŽDC. Výsledná podoba spojení vychází ze studie efektivity, kterou prováděla právě správa železnic.
Ve hře byla i jiná řešení
Podle ní by alternativní napojení letiště metrem nemělo dostatečnou kapacitu a naopak tramvaj by na letiště jela výrazně déle a byla by pomalejší než autobusové spojení, které na letiště v současnosti jezdí.
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už přes rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení.
Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na Hlavním nádraží.
Schema připravované trati | Schéma vybrané trati (zvětšíte kliknutím)