Sesuv ohrožuje existenci horské trati, oprava vyjde na 50 milionů
Správa železniční dopravní cesty řeší zapeklitý technický problém. Vody z jarního tání pohnuly náspem proslulé lokálky do stanice Moldava v Krušných horách. Existence trati zapsané na seznamu kulturních památek je tak už poněkolikáté ohrožena. Od poloviny března provoz zajišťují autobusy a řešení není v dohledu.
„Zatím se stále držíme myšlenky trať sanovat, nicméně i vzhledem ke stále probíhajícímu geologickému výzkumu neznám konkrétnější termín,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.
Trať je nesjízdná v posledním úseku mezi Mikulovem a Moldavou, kde je také nejhůře přístupná. Železničáři tak s odborníky zatím hledají technické řešení oprav a upřesňují náklady. Aktuálně se odhady pohybují kolem padesáti milionů korun. Termín opravy není zatím jasný, výluka je ale napsaná v systému Českých drah až do 9. prosince, kdy přestává platit letošní jízdní řád.
Víkendová lokálka přitom nabývá na významu především o prázdninách, kdy jezdí denně a vozí stovky turistů, především cyklistů. Minimálně letošní sezona je ale ztracena. „To je velká komplikace, protože když nastane příznivé počasí, přepravujeme zhruba dvacet kol v jednom vlaku,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová. Náhradní autobusová doprava přitom nemůže vlak cyklistům nahradit, soupravu autobusu s přívěsem na kola prý nelze v oblasti využít.
„Hledáme řešení, chtěli bychom alespoň v určitém množství bicykly do hor dopravit,“ doplnila mluvčí Českých drah. Hospodářský význam trati zdůrazňuje Klub přátel krušnohorské železnice. „Bez provozu této dráhy si lze jen stěží představit rozvoj zdejší části Krušných hor,“ uvedl ve svém prohlášení.
Horské železnici přitom hrozil zánik už několikrát. V dezolátním stavu se ocitla například v polovině devadesátých let, kdy málem byla zrušena. Tehdejší vedení Českých drah se ale nakonec rozhodlo trať rekonstruovat.