Obliba železnice roste k rekordům, autobusy ztrácejí

Šumavská železniční trať do Nového údolí: narvaný motorák Regionova

Šumavská železniční trať do Nového údolí: narvaný motorák Regionova Zdroj: David Vagaday/E15

Šumavská železniční trať do Nového údolí: narvaný motorák Regionova
České dráhy nasazují do provozu nové či zrekonstruované vagony
České dráhy nasazují do provozu nové či zrekonstruované vagony
Koloběžka Leo Expressu
Vlak RegioSprinter společnosti GW Train
11
Fotogalerie

Osobní železniční doprava zažívá v tuzemsku posledních sedm let nebývalý růst. Potvrdil to i loňský rok, kdy se počet cestujících přiblížil 180 milionům. To je meziročně o 1,5 procenta více. 

„Lidé chtějí stále méně ztrácet čas řízením automobilu a čekat v kolonách, proto mění své cestovní návyky a preferují pohodlnou a bezpečnou jízdu vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku,“ uvedl dopravní odborník a prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. K zásadním faktorům podle něj patří zkracování dojezdových časů, zahušťování jízdního řádu i lepšící se kvalita vozového parku a služeb díky konkurenci.

Rostoucí popularita železnice ještě lépe vynikne při porovnání výkonů v takzvaných osobokilometrech, tedy součinu počtu pasažérů a ujeté vzdálenosti. Číslo loni vzrostlo o 6,4 procenta na 8,8 miliardy, což je nejvíce od poloviny devadesátých let. Z těchto údajů ministerstva dopravy vyplývá, že lidé jezdí na stále větší vzdálenost. Zatímco v roce 2010 byla průměrná přepravní vzdálenost 40 kilometrů, loni téměř 50 kilometrů.

Růst hlásí všichni dopravci, dominantní ovšem zůstávají České dráhy. Ty za loňský rok vykázaly růst počtu cestujících o procento na 171,5 milionu. Dráhy si pochvalují růst především v příměstské a dálkové dopravě. Železnice si ovšem vybírá i svou daň. Jen na dotacích za objednané vlaky u Českých drah zaplatily stát a kraje kolem 13 miliard korun.

Naopak autobusová doprava zažívá v posledních letech setrvalý sestupný trend. Zatímco předloni přepravily linkové autobusy 309 milionů lidí, loni to bylo o šest milionů méně. „Autobus nenabízí oproti autu zásadní přidanou hodnotu, jede po stejné silnici, není moc pohodlný a nedá se v něm dost dobře pracovat,“ hledá důvody Vyka. Trend spojuje i se stárnutím obyvatelstva a vylidňováním venkova.

Šumavský expres

České dráhy dnes představily několik změn v jízdním řádu. K nejzajímavějším patří zavedení přímého spoje z Prahy přes Český Krumlov až do šumavského Nového Údolí. Jde o prodloužení trasy současného krumlovského expresu. Vlak do turisticky atraktivní části Šumavy začne jezdit 5. května. Od 13. dubna začne jezdit denní expres z Prahy do Krakova přes Bohumín. Spoj bude v provozu do 30. září. Po krátké přestávce bude od 1. dubna obnovený provoz přímého vozu k sezení v relaci Praha – Curych a zpět, bude tak alternativou cestování v lůžkovém vozu. Vůz k sezení bude v provozu do konce října.