Severokorejci chtějí ruská dopravní letadla, řeší přestárlou flotilu
Devatenáctičlennou flotilu jediné severokorejské aerolinky Air Koryo by mohla rozšířit nová ruská civilní letadla. O zájmu KLDR informoval Sergej Neverov, místopředseda ruské státní dumy.
„Severní Korea vyjádřila zájem koupit nová ruská letadla. Provozujeme linky mezi Pchjongjangem a Vladivostokem a přirozeně bychom na ní rádi viděli pokročilejší a bezpečnější stroje,“ řekl agentuře TASS Neverov. Ten vedl ruskou parlamentní delegaci do hlavního severokorejského města.
Ani jedna strana zatím neupřesnila množství a typ letadel, která by mohla tvořit budoucí kontrakt. Podle odborníka na leteckou dopravu Petra Kováče se pravděpodobně jedná o model Superjet 100, který vyrábí jeden z hlavních ruských producentů letadel: Suchoj.
„Rusko se snaží toto středně velké letadlo intenzivně nabízet na mezinárodních trzích, moc se mu to ale nedaří. Ne že by letadlo bylo nekvalitní, ale servis, který se buduje u Airbusu a Boeingu spoustu let, se pro Suchoj jen tak nevybuduje. Je to otázka například náhradních dílů,“ říká Kováč. Výroba modelu SSJ-100 vyšla na více než 1,5 miliardy dolarů, až čtyři sta milionů dolarů z této částky tvořily vládní peníze.
„KLDR by byl optimální zákazník. Když se dokážou starat o skanzen velice dobře udržovaných, ale starých letadel, neměli by mít problém s ne úplně dokonalou servisní sítí, kterou má firma Suchoj,“ doplňuje Kováč s tím, že by byl obchod výhodný pro obě strany. Severokorejci by prý získali potřebná letadla, Rusům by se pak vyplatilo budovat konkurenceschopnou servisní síť. Uskutečnění obchodu však mohou zkomplikovat mezinárodní sankce vůči KLDR.
Suchoj dosud zhotovil přes 150 letounů modelu SSJ-100, k hlavním odběratelům patří aerolinky Aeroflot, Interjet, Yamal Airlines nebo Gazpromavia.
Air Koryo v současnosti létá do 26 destinací, zaměřuje se hlavně na Čínu. Flotilu aerolinky tvoří letadla typů Antonov, Iljušin a Tupolev.