Silnice nižších tříd zůstanou zatím bez mýta, tvrdí Kapsch | E15.cz

Silnice nižších tříd zůstanou zatím bez mýta, tvrdí Kapsch

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: 7 Jiri Kotatko

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Elektronický mýtný systém se v nejbližší době na komunikace nižších tříd nejspíš nerozšíří. Podíl výběrů mýtného na rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se neustále zvyšuje a zavedení systému, který by nemusel být výdělečný, by resort nemusel podpořit. Dnes to uvedl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém spravuje. Ministerstvo dopravy o rozšíření mýtného stále uvažuje. Čeká na výsledek studie, která má posoudit jeho ekonomickou výhodnost.

Ministerstvo dopravy plánuje mýtné rozšířit na všechny komunikace první třídy a vybrané silnice druhé třídy, uvedl Martin Novák z ministerstva dopravy. Rozšíření je ale podle něj závislé na komunikaci s kraji, které jsou provozovateli silnic druhých a třetích tříd. Zároveň ministerstvo čeká na výsledek analýzy, která určí, zdali se rozšíření finančně vyplatí. I kdyby systém od ministerstva dopravy dostal zelenou, bude mýtné zavedeno nejdříve v letech 2014 nebo 2015.

Původní návrh zpoplatnění silnic nižších tříd představil bývalý ministr dopravy Vít Bárta. Rozšíření mýtného prosazoval i za předpokladu, že by pro stát bylo prodělečné a požadoval je zejména kvůli regulaci pohybů kamionů mimo dálnice. Bártův návrh předpokládal rozšíření mýtného i na silnice třetích tříd.

Příjmy z kamionového mýtného v současném rozpočtu SFDI činí podle šetření společnosti Inoxive zhruba deset procent. V příštím roce podíl na příjmech fondu vzroste na 18 procent a v roce 2013 bude tvořit pětinu všech příjmů SFDI. Podle společnosti Kapsch je to dáno nejen růstem mýtných tarifů, ale i poklesem příjmů fondu z programů EU.

Společnost Kapsch systém spravuje od roku 2007. Podle jejích odhadů systém za deset let, po které bude Kapsch mýtné spravovat, od provozovatelů vozidel nad 3,5 tuny vybere zhruba 90 miliard korun. Z této částky Kapsch a jeho subdodavatelé od státu dostanou zhruba 17 miliard korun za provozování mýta a výstavbu nezbytné infrastruktury.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah