Silniční spojení Česka a Slovenska se omezí jen na dva pruhy. Není dost silný provoz

Slovenská dálnice D1

Slovenská dálnice D1 Zdroj: Public domain via Wikimedia Commons

Slovenská dálnice D1
Slovenská dálnice D1
Slovenská dálnice D1
Rekonstrukce dálníce D1 u sjezdu na Jihlavu
Dálnice D1 (ilustrační foto)
7
Fotogalerie

Plány na lepší silniční propojení Česka a Slovenska se uskromňují. Spojení českých a slovenských hlavních tahů se stejným názvem D1 skrze plánovanou českou dálnici D49 na Zlínsku a slovenskou rychlostní silnici R6 se totiž omezí pouze na dva pruhy.

„To omezení bude na obou stranách,“ řekl serveru E15 po společném jednání české a slovenské vlády ministr dopravy Dan Ťok. „Poslední úseky přes hory budou jen poloviční profily. Nám to tam nevychází na plnohodnotný čtyřpruh. K tomu druhému se vrátíme, pokud se tam zvýší intenzita provozu.“ Český ministr uvedl, že by se na silnici mělo jezdit do roku 2030.

 

Dálnice D49Dálnice D49|CC BY SA 3.0: Daniel749 via Wikimedia Commons

 

„Snažíme se získat stavební povolení, výstavbu D49 bychom rádi zahájili v roce 2017,“ řekl na společné tiskové konferenci premiérů Bohuslav Sobotka. Slovenský předseda vlády Robert Fico slíbil, že by urychlení výstavby dopravních projektů na jeho straně měla přinést výjimka ze zákonné dluhové brzdy prosazená jeho vládou.

Slovenský ministr dopravy Árpád Érsek se jednání osobně nezúčastnil. Člen maďarské strany Most-Híd se do vlády dostal teprve na konci srpna poté, co ji opustila strana Sieť. Vládní obměny komplikují další protáhnutí slovenské D1 ke Košicím, na které už je přichystaná zakázka.

Otazníky také visí nad rozšířením silnice mezi Třincem na severovýchodě Moravy a Žilinou. „My jsme ji plánovali jako čtyřpruhovou, slovenská strana říká, že jí bude stačit pouze polovina dálnice,“ řekl Ťok. 

Představitelé obou ministerstev jednali také o železničním spojení do Bratislavy. Potvrdili dohodu, podle které by se měla trať mezi jihomoravskou Břeclaví a Bratislavou zrychlit na maximální rychlost 160 až 200 kilometrů za hodinu.