Sklopná křesla, internet, občerstevní: Dráhy zavedou bussiness třídu

Oddělení první třídy v Railjetu Českých drah. Vlaky dostanou i business třídu

Oddělení první třídy v Railjetu Českých drah. Vlaky dostanou i business třídu Zdroj: ctk

České dráhy nabídnou od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, cestujícím poprvé tři třídy. Ve vlacích Railjet, které spojí každé dvě hodiny Prahu s Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem, bude vedle první a druhé třídy k dispozici i business třída. Cena bude stejná jako do první třídy, cestující si však musí koupit ještě vnitrostátní, nebo mezinárodní místenku.

Ve vnitrostátním tarifu bude fungovat takzvané dynamické jízdné, záleží tedy, s jakým předstihem si cestující místenku koupí. Nejlevnější bude k mání za 100 korun. „Na mezinárodní cestu bude stát místenka pevných 15 eur (415 Kč),“ řekla mluvčí ČD Kateřina Šubová. V první a ve druhé třídě bude platit běžný tarif. České dráhy společně s rakouskými však chystají speciální tarif na mezinárodní cesty.

V business třídě budou mít cestující k dispozici polohovatelná křesla s podnožkou, samozřejmostí je zásuvka a přístup na internet. „Součástí je i nabídka denního tisku a nápoje. Cestující také dostane voucher 50 korun na občerstvení,“ uvedla Šubová.

České dráhy koupily od Siemensu sedm vlaků za 2,6 miliardy korun a nasadí je mezi Prahou a Štýrským Hradcem společně s rakouskými drahami, které disponují stejnými vlaky. Mezi Prahou a Brnem se sice zatím kvůli stavbám na koridoru cestovní doba nezkrátí, ale díky zprovoznění nového vídeňského nádraží bude cesta mezi Brnem a Vídní kratší o půl hodiny. Z Prahy do Vídně tak bude cesta trvat čtyři hodiny a deset minut. Momentálně jezdí Railjety mezi Prahou a Vídní ve zkušebním provozu.

Nové vlaky nabídnou cestujícím ve druhé třídě téměř 400 míst, v první třídě 42 a v business třídě šest sedadel. V soupravě je i restaurační vůz a místa na kola. Vlak může jet až 230 kilometrů za hodinu, kterou však nevyužije, na českém území může jet stále maximálně 160 kilometrů za hodinu. Díky tlakotěsné konstrukci vagonů budou cestující ušetřeni nepříjemných pocitů při vjezdu do tunelu nebo při míjení protijedoucí soupravy.

Na trase mezi Prahou a Brnem budou jezdit vlaky EuroCity i nadále v hodinovém intervalu, v mezičase mezi Railjety pojedou vlaky do Bratislavy a Budapešti.