Škoda dostala peníze od Českých drah a žaluje Ťoka za kritiku

Hlavní přednost rychlíkové lokomotivy Škoda 109E spočívá v tom, že může plynule přejíždět území se třemi rozdílnými napájecími systémy. Díky tomu může jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu v Česku, v Německu,
Rakousku, Polsku, Maďarsku i na Slovensku

Hlavní přednost rychlíkové lokomotivy Škoda 109E spočívá v tom, že může plynule přejíždět území se třemi rozdílnými napájecími systémy. Díky tomu může jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu v Česku, v Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku i na Slovensku Zdroj: ctk

Ministerstvo dopravy se ve válce se Škodou Transportation dostalo do defenzivy. České dráhy doplatily navzdory doporučení ministra Dana Ťoka peníze za dvacet lokomotiv, celkem poslaly na účet Škodovky 470 milionů korun. Dopravce tak částečně naplnil výrok arbitráže, podle kterého měl doplatek na účet přijít do tří dnů. Vedla ho k tomu obava z exekuce, která by mohla výrazně narušit fungování drah, jež jsou kvůli dluhopisům ostře sledovány na finančních trzích.

Arbitráž při Hospodářské komoře zároveň výrobci přiřkla dalších 760 milionů jako valorizaci za zpožděnou platbu, zde ale mají dráhy mnohem více času. Mezitím se proti výroku brání žalobou u obecného soudu.

Škoda si zároveň nenechala líbit výroky Ťoka z minulého týdne, kdy ministr označil celou kauzu za tunelování drah za bílého dne. České dráhy totiž v arbitráži pohořely přesto, že dodávka lokomotiv měla čtyři roky zpoždění a stroje dosud nesmějí do běžného provozu ve všech okolních zemích. Škoda zpoždění považuje za vyšší moc a přičítá ho změně norem. Na ministra připravuje žalobu za poškození jména.

Ťok to vnímá jako zastrašování. „Já ji rozhodně říkáním pravdy poškodit už nemohu,“ reagoval. Vyjádřil naději, že se policie bude zabývat i fungováním rozhodčího soudu. Jeho místopředsedou je právní zástupce Škody Radek Pokorný. Ten je zároveň považován za šedou eminenci premiéra Bohuslava Sobotky.