V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity. Smlouva dopravní podnik na několik let zatížila vysokými splátkami. Loni byla vyjednána dohoda, z níž vyplývá mimo jiné odklad splátek za tramvaje. Za to chce firma po městě, aby mohla přeprodat dluh města.
Rozhodnutí zastupitelů tak znamená, že Škoda Transportation může dluh dopravního podniku prodat bankám, které sídlí v České republice, kterékoliv zahraniční bance se sídlem v EU nebo společnosti, která tvoří s věřitelem koncern. „Reagujeme na žádost Škody Transportation,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Ztráta pozice
Návrh kritizovala opozice. „Čím nám to bude prospěšné? Já v tom nevidím nic, co by to městu přineslo,“ řekl předseda zastupitelského klubu TOP 09 Václav Novotný.
Podle bývalého primátora Bohuslava Svobody (ODS) je rozhodnutí pro město nevýhodné. „V budoucnu bude pozice města vůči Škodě Transportation slabší. Rozumím, že takto firma dostane peníze nejdříve, ale všechny problémy, které tramvaje mají, budou hůře jednatelné,“ řekl Svoboda.
Dohodu o úpravě smlouvy podepsal dopravní podnik, který je největší městskou společností, a strojírenská firma po několikaměsíčním vyjednávání loni v květnu. Kromě rozložení splátek a zachování ceny se dohodly mimo jiné i na lepší výbavě tramvají a prodloužení záruky pro již dodané poruchové tramvaje. Pro dopravní podnik dohoda znamená, že od letošního roku místo 2,3 miliardy korun ročně splácí polovinu. Praha ručí za to, že podnik závazky splatí do roku 2022.