Škoda vyhrála miliardovou arbitráž s Českými drahami. Skandální, říká Ťok
Škoda po dopravci žádala zhruba 1,4 miliardy korun. Dráhy protižalobou uplatňovaly nárok na necelou miliardu jako smluvní pokutu za zpoždění dodávky, k tomu si dráhy už v minulosti strhly z plateb pro Škodu přes 200 milionů.
Dráhy budou muset Škodě zaplatit v nejbližších dnech téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a i podepsat inflační doložku, která činí dalších zhruba 700 milionů. Výrobce lokomotiv ani dráhy výrok arbitrů nekomentují.
Pár razítek stále chybí
Lokomotivy od škodovky, která je dvorním dodavatelem drah a i po zahájení arbitráže od nich získala další miliardové zakázky, se tak pro národního dopravce stávají noční můrou.
Příběh začal v dubnu 2004, kdy byla uzavřena kupní smlouva s dohodnutou cenou 2,7 miliardy korun. Jednou z podmínek bylo povolení k provozu ve všech okolních zemích a Maďarsku.
Dráhy převzaly lokomotivy v létě 2013 se čtyřletým zpožděním, což Škoda vysvětlovala změnou norem, tedy zásahem vyšší moci. Všechna potřebná razítka však stroje nemají dodnes. Chybí například svolení k provozu v Německu od tamního správce sítě DB Netz.
Výsledek arbitráže už dopředu ministr dopravy Dan Ťok avizoval jako nejistý, proto nadále ve svém rezortu zakázal rozhodčí doložky. O možných opravných prostředcích chce ministr informovat ráno na brífinku. K dispozici jich zřejmě moc nebude.
Dráhy mimo jiné zpochybnily před několika týdny nestrannost jednoho z rozhodců, Milana Poláka. Věc řešil i obecný soud, který odmítl vydat předběžné opatření, kterým by ukončení arbitráže oddálil.
@AndrejBabis Nejdražší tramvaje na světě má Praha a od včerejška mají nejdražší lokomotivy České dráhy. Gratulujeme Škodě Transportation.
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) November 18, 2015
„Obvodní soud pro Prahu 1 v odůvodnění dále uvedl, že lze předpokládat, že rozhodčí soud za této situace do rozhodnutí o žalobě přeruší rozhodčí řízení, aby se tak vyhnul vadám řízení, jež by měly za následek zrušení vydaného rozhodčího nálezu,“ řekl v pátek E15 mluvčí drah Radek Joklík. To je zřejmě naděje, ke které se dráhy nyní upnou.
„Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Čím dál víc se ukazuje, že mé rozhodnutí zrušit rozhodčí doložky v resortu Ministerstva dopravy má smysl. Zabrání takovým netransparentním praktikám. Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu?,“ řekl pro E15.cz v reakci na verdikt ministr. Škodu zastupuje kancelář Pokorný, Wagner & partneři, dráhy hájí Weil, Gotshal & Manges.