Škoda vyhrála miliardovou arbitráž s Českými drahami. Skandální, říká Ťok

Lokomotiva Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109E Zdroj: Skoda Transportation

Po více než třech letech skončila vleklá arbitráž mezi Škodou Transportation a Českými drahami. Spor o peníze v souvislosti se zpožděnou dodávkou dvaceti lokomotiv nedopadl pro České dráhy vůbec dobře. Tříčlenný tribunál dal za pravdu Škodovce. Výsledkem sporu je podle zdrojů E15 faktická povinnost Českých drah zaplatit výrobci 1,2 miliardy korun.

Škoda po dopravci žádala zhruba 1,4 miliardy korun. Dráhy protižalobou uplatňovaly nárok na necelou miliardu jako smluvní pokutu za zpoždění dodávky, k tomu si dráhy už v minulosti strhly z plateb pro Škodu přes 200 milionů.

Dráhy budou muset Škodě zaplatit v nejbližších dnech téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a i podepsat inflační doložku, která činí dalších zhruba 700 milionů. Výrobce lokomotiv ani dráhy výrok arbitrů nekomentují.

Pár razítek stále chybí

Lokomotivy od škodovky, která je dvorním dodavatelem drah a i po zahájení arbitráže od nich získala další miliardové zakázky, se tak pro národního dopravce stávají noční můrou.

Příběh začal v dubnu 2004, kdy byla uzavřena kupní smlouva s dohodnutou cenou 2,7 miliardy korun. Jednou z podmínek bylo povolení k provozu ve všech okolních zemích a Maďarsku.

Dráhy převzaly lokomotivy v létě 2013 se čtyřletým zpožděním, což Škoda vysvětlovala změnou norem, tedy zásahem vyšší moci. Všechna potřebná razítka však stroje nemají dodnes. Chybí například svolení k provozu v Německu od tamního správce sítě DB Netz.

Výsledek arbitráže už dopředu ministr dopravy Dan Ťok avizoval jako nejistý, proto nadále ve svém rezortu zakázal rozhodčí doložky. O možných opravných prostředcích chce ministr informovat ráno na brífinku. K dispozici jich zřejmě moc nebude.

Dráhy mimo jiné zpochybnily před několika týdny nestrannost jednoho z rozhodců, Milana Poláka. Věc řešil i obecný soud, který odmítl vydat předběžné opatření, kterým by ukončení arbitráže oddálil.

„Obvodní soud pro Prahu 1 v odůvodnění dále uvedl, že lze předpokládat, že rozhodčí soud za této situace do rozhodnutí o žalobě přeruší rozhodčí řízení, aby se tak vyhnul vadám řízení, jež by měly za následek zrušení vydaného rozhodčího nálezu,“ řekl v pátek E15 mluvčí drah Radek Joklík. To je zřejmě naděje, ke které se dráhy nyní upnou.

„Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Čím dál víc se ukazuje, že mé rozhodnutí zrušit rozhodčí doložky v resortu Ministerstva dopravy má smysl. Zabrání takovým netransparentním praktikám. Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu?,“ řekl pro E15.cz v reakci na verdikt ministr. Škodu zastupuje kancelář Pokorný, Wagner & partneři, dráhy hájí Weil, Gotshal & Manges.