Ťok: V přímém přenosu dochází k tunelování drah

Kandidát hnutí ANO na ministra dopravy Dan Ťok vystoupil 12. listopadu na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně v Praze.

Kandidát hnutí ANO na ministra dopravy Dan Ťok vystoupil 12. listopadu na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně v Praze. Zdroj: CTK

Škoda Transportation a rezort dopravy se po pondělním verdiktu arbitráže k lokomotivám ocitly – jen s malou nadsázkou řečeno - ve válce. Dráhy mají podle výroku rozhodců doplatit za zpožděnou dodávku lokomotiv 1,2 miliardy korun. Už přitom oznámily, že se budou bránit soudně, což se většinou u arbitráží nepřipouzští. Dráhy chtějí rovněž odklad splatnosti zmíněné sumy. Servítky si nebere především ministr Dan Ťok.

„Co se stalo, je neuvěřitelné. Dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah,“ řekl Ťok na dopoledním briefinku. Podle něj by každý jiný dodavatel na místě Škody dal zákazníkovy slevu, omluvil se za zpoždění a zaplatil penále. Podle šéfa drah Pavla Krtka je rozhodčí nález právně vadný. Arbitři neuznali ani jeden z nároků drah, například smluvní pokuty za pozdní dodání. Podle Ťoka je je jednání Škody nemravné i proto, že jde o podnik, který údajně od drah už získal zakázky v hodnotě přes 40 miliard korun.

S tím souvisí i ministrovo rozhodnutí prověřit všechny smlouvy mezi drahami a Škodou. „Je nepřijatelné, aby firma, kterou takto výrazně podporujeme, žalovala státní firmu,“ doplnil ministr.

Prohraná arbitráž prý může zdražit jízdné Českých drah
Pokud by České dráhy musely zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun společnosti Škoda Transportation za pozdě dodané lokomotivy, mohlo by to podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zvednout ceny jízdného. Situaci chce proto řešit na koaliční radě.

Podle něj dráhy v rezervě žádné peníze nemají, i proto žádají soud o odklad splatnosti. Celá suma je rozdělena na dvě částky. První je doplatek kupní ceny, který se blíží půlmiliardě a je splatný v příštích dnech. Zbytek je především inflační doložka. „Může dojít k revizi plánů a investičních priorit,“ vyjádřil se Krtek k možnosti, že by dráhy musely celou sumu nakonec zaplatit. Krtek i Ťok odmítají možnost, kterou v tiskovém prohlášení dnes rozeslala Škoda.

Podle plzeňské firmy by si dopravce ušetřil peníze, pokud by přistoupil na dohodu. „Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků. Námi navrhovaná dohoda by byla pro českého dopravce příznivější zhruba o 700 milionů korun, než je tomu při výsledku arbitráže,“ uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá. Dráhy i ministerstvo to ale odmítají s tím, že i dohoda by byla pro dopravce drahá, navíc by prý znamenala přiznání viny.