Sleva na kolejích platí, ČD Cargo ušetří 300 milionů

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: cdcargo.cz

Ve společnosti ČD Cargo si mohou oddechnout. Ministerstvo dopravy v odvolacím řízení potvrdilo, že loni oznámená sleva z poplatku za použití kolejí platí. Pro cargo to znamená úsporu za loňský rok zhruba 300 milionů korun.

Celá úřední mašinérie se rozjela loni v březnu. Tehdy státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhlásila slevy pro vlaky složené z takzvaných jednotlivých vozových zásilek. Šlo o součást snahy zachránit kolabující cargo před pádem do propasti. Právě ČD Cargo fakticky jako jediná firma v tuzemsku jednotlivé zásilky vozí, což znamená, že vagony s rozličným zbožím složitě z různých stanic skládá do vlaku.

Jde přitom o tradiční avšak ztrátovou činnost. Proti slevám se však ohradila konkurenční AWT z portfolia podnikatele Zděňka Bakaly. Podala stížnost k Drážnímu úřadu, který dal soukromé firmě za pravdu. AWT mimo jiné argumentovala tím, že ceny za použití kolejí mají být známy alespoň rok dopředu, aby se firmy mohly přizpůsobit.

Do věci může ještě vstoupit správní soud

Firmě rovněř vadilo vágní vymezení vlaků, které mají na slevu nárok. V dokumentu se hovoří mimo jiné i o takzvaných relačních vlacích mezi vlakotvornými stanicemi. Správa železnic se proti odmítavému stanovisku Drážního úřadu odvolala. Ministerstvo nyní potvrdilo původní slevy a verdikt Drážního úřadu smetlo ze stolu. Jediným opravným prostředkem je správní soud, ten ale nemá odkladný účinek.

„Rádi bychom připomněli, že AWT nemá problém se zvýhodňováním kusových zásilek kvůli sociálním či ekologickým dopadům. Primárním cílem naší žádosti o přezkum bylo vyjasnění značně mlhavé definice - kdo vlastně má na slevu nárok, zda jen kusové zásilky nebo za určitých podmínek i fakticky ucelené vlaky, jak přesně lze slevu dle českých zákonů zavést a zda jsou pro všechny subjekty na trhu nákladní železniční dopravy rovné podmínky,“ uvedla za AWT manažerka marketingu Kateřina Vavrochová. Rozhodnutí prý nyní firma studuje.