Špatná zpráva pro ČSA. Do Ruska by mohlo létat více dopravců

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ministerstvo dopravy chce otevřít letecké spojení na Východ více dopravcům, píše deník Dnes. Pro státní ČSA je to ohrožení nejvýnosnější části byznysu. Ministerstvo dopravy chce změnit leteckou smlouvu s Ruskem z roku 1966, podle které může být na lince mezi českým a ruským letištěm vždy jen jeden dopravce na české a ruské straně, v praxi většinou ČSA a Aeroflot.

Otevření linek konkurenci může mít velký dopad především na České aerolinie. Ty vidí čím dál více svoji budoucnost v orientaci na Rusko a spojení směrem na Východ je pro ně díky omezené konkurenci hospodářsky podstatně zajímavější než lety směrem na Západ.

Generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák, říkal už v pondělí deníku E15, že v Evropě nyní všechny aerolinie dělají prakticky totéž a přežije jen ten, kdo se v něčem liší. „My jsme naši odlišnost našli v unikátním portfoliu práv pro linky na východ. Máme dokonce víc práv, než má Lufthansa, ČSA jsou číslo jedna po ruských aeroliniích. Zároveň je to naše slabina. Ale už dnes ceny letenek v Rusku klesají, a až Rusko vstoupí do open sky, tak už budou velmi blízko evropským cenám. Takže to nemusí být pro ČSA taková rána,“ uvedl Dvořák.

Celý rozhovor s Miroslavem Dvořákem čtěte zde:

Ministerstvo by chtělo smlouvu co nejdříve, termín však není zatím jasný. „Ruská strana o nové smlouvě ví a nemá s tím problém,“ uvedl Novák. Na otevření nebe mezi Evropou a Ruskem tlačí několik let zatím neúspěšně i Evropská unie.

Zatím není příliš reálné, že by smlouva umožnila „otevřené nebe“ mezi Českem a Ruskem. Otevření pro další dopravce mezi oběma zeměmi by však znamenalo, že například mezi Prahou a Moskvou by mohly létat čtyři aerolinky namísto současných dvou, což by mohlo přispět ke snížení cen.

Na české straně má zájem o linky do Ruska například Travel Service, píše deník Dnes. Firma se už loni hlásila do výběrového řízení, v kterém ministerstvo vybralo pro linky do Moskvy a Petrohradu opět ČSA.

Počty cestujících na linkách mezi Prahou a ruskými městy stouply za posledních pět let o téměř 70 procent, což je výrazně více, než byl růst celého ruzyňského letiště.