Správa železnic chystá investici za osm miliard, opraví dvě stě nádraží | E15.cz

Správa železnic chystá investici za osm miliard, opraví dvě stě nádraží

Plzeňské nádraží čeká rekonstrukce
Plzeňské nádraží čeká rekonstrukce
• 

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Dvě stovky největších nádraží v zemi by se měly dočkat rekonstrukce. Opravy nádražních budov by podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vyšly zhruba na 8,2 miliardy korun. Nádraží, kterých se rekonstrukce týká, by měla do tří let vypadat jako nádražní budovy v zemích západní Evropy, slibuje správa železnic. Podmínkou je dokončení převodu těchto nemovitostí z majetku Českých drah, s čímž jsou dlouhodobé problémy.

Zatímco České dráhy (ČD) s převodem majetku letos nepočítají, správa železnic na něj podle náměstka správy železnic Tomáše Drmoly připravená je a jsou pro něj vyčleněné potřebné peníze. Kolik bude stát převod, jehož součástí je zhruba 400 zaměstnanců drah, není jisté.

Odhady se pohybují od čtyř miliard korun, ČD původně hodnotu majetku vyčíslily na dvojnásobek. Kvůli obavám z nedovolené státní podpory si převod nechalo ministerstvo dopravy schválit Evropskou komisí, zatím ale oficiální stanovisko nepřišlo.

Rekonstrukci vyžaduje osm set budov

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba tisíc připadá na nádražní budovy. V utěšeném stavu je ale necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci.

Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží, uvedl Drmola. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

První vlna, jak SŽDC opravy 200 vybraných nádraží označuje, by měla být rozsahem největší akcí svého druhu, přestože další opravy nádražních budov budou pokračovat i poté. Vybraná nádraží podle odhadů správy využívají čtyři pětiny cestujících na železnici, oprava budov by se tak měla na kvalitě cestování výrazně projevit, dodal Drmola.

Dotace až 85 procent

ČD převod nádraží na SŽDC požadují jako předpoklad pro chystané otevření trhu dotovaných železničních tratí soukromým společnostem. Výhodou SŽDC jako státní příspěvkové organizace je možnost žádat na jejich opravy vyšší podíl dotací z Evropské unie. Zatímco ČD, které jsou státem vlastněnou firmou, mohou požadovat evropské spolufinancování do 40 procent, SŽDC může z evropských dotací zaplatit až 85 procent všech nákladů, dodal Drmola.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.