Správa železnic dá půl miliardy do odhalování vadných vlaků
Soutěž na dodávku senzorů již probíhá a celkový odhadovaný objem zakázky činí i s DPH více než půl miliardy korun. Železničáři předpokládají, že jim na diagnostiku přispějí evropské fondy. V době tlaku na dočerpání evropských peněz do konce příštího roku totiž hledají každý vhodný projekt.
„Jde o diagnostické body, které u jedoucího vlaku odhalují například plochá kola, přehřátá ložiska a brzdy nebo sledují chování sběrače lokomotivy ve styku s trolejí,“ řekl deníku E15 náměstek ředitele Mojmír Nejezchleb. Podle něj při zmíněných poruchách vlakům hrozí třeba vykolejení. Poškozené soupravy jsou proto zastavovány hned v nejbližší stanici a vyloučeny z další jízdy.
Mezitím správa železnic uzavřela jinou sledovanou soutěž, ve které šlo rovněž o bezpečnost na kolejích. Vítězná společnost Kapsch vybuduje nové digitální rádiové zabezpečení GSM-R na zhruba 180 kilometrech železniční trati z Berouna do Plzně, Chebu a ke státním hranicím s Německem. Hodnota zakázky převyšuje 400 milionů korun.
Pro Kapsch to přitom není první úspěch na tomto poli. Dvě významné zakázky na zabezpečení železnice už společnost získala letos v létě, celková hodnota byla téměř miliarda korun. Šlo o zabezpečení úseku Beroun–Praha–Benešov a o trať z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. Obě zakázky jsou součástí investiční smršti, která se v rámci finále honby za evropskými penězi čeká na železnici příští rok. Nepříjemnou daní bude řada výluk.