Při prodeji majetku musela státní správa železnic postupovat podle stanoveného postupu a nejdříve nevyužívané tratě nabídnout minimálně za ceny platné podle vyhlášky. Například 22 kilometrů dlouhou trať z Kopidlna do Dolního Bousova správa prodávala za minimální cenu 98 milionů korun.
V tomto kole už ale může akceptovat i cenu v místě obvyklou a stejnou trasu zájemcům prodat minimálně za 1,38 milionu korun. Jde o cenové kalkulace, které SŽDC stanovila ještě před prvním kolem prodejů a kromě délky trasy zohledňuje například hodnotu železničních staveb v okolí tratě.
Celkem má správa železnic vytipováno 21 nevyužívaných tratí, uvedená pětice z nich představuje první balík prodejů. Přesto se v červnu do prodeje nakonec všechny tyto tratě nedostanou. „U tras Čelákovice - Mochov a Čejč - Uhřice vznikly problémy s prokazováním vlastnických vztahů k některým pozemkům, uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš s tím, že jejich prodej je tak zatím pozastavený.
Seznam nabízených tratí | |||
---|---|---|---|
Trať | Délka v km | Původní cena v mil. Kč | Cena obvyklá v mil. Kč |
Čelákovice - Mochov | 4 | 32 | 5,7 |
Čížkovice- Obrnice | 35,9 | 132 | 5,58 |
Dolní Bousov - Kopidlno | 22,4 | 98 | 1,38 |
Čejč - Uhřice | 15,5 | 46 | 7,7 |
Kralovice u Rakovníka - Mladotice | 11,3 | 27 | 5,7 |
Pro případ, že by se ani v tomto kole nenašli zájemci o nevyužívané tratě, může správa železnic cenu snížit ještě o polovinu a teprve poté je nabídnout bezplatně obcím a krajům. Právě obce už v minulosti v mnoha případech o nevyužívané tratě projevily zájem, překážkou ale byla jejich vysoká cena.
Příkladem může být například obec Terezín u Čejče, která plánovala na části železniční trasy mezi Terezínem a Klobuky u Brna provozovat koněspřežnou dráhu jako lákadlo pro turisty.
Proti rozprodeji nevyužívaných tratí se postavil Svaz cestujících ve veřejné dopravě, podle jehož předsedy Miroslava Vyky jde o krátkozraký krok. „Zastavení provozu na nich nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí,“ uvedl začátkem roku v otevřeném dopisu ministru dopravy Danu Ťokovi.