Správa železnic opět nabízí nevyužívané tratě, slevila na řády milionů

ilustrační foto kolejí

ilustrační foto kolejí Zdroj: David Vagaday

Nevyužívané regionální železniční tratě nabídne k prodeji Správa železniční dopravní cesty, přičemž výběrová řízení spustí začátkem června. SŽDC pětici tras, na kterých vlaky už řadu let nejezdí, nabídla k prodeji už letos v lednu. Kvůli vysokým cenám v řádu desítek milionů korun ale nebyl o ně zájem. Nyní budou na prodej za miliony korun.

Při prodeji majetku musela státní správa železnic postupovat podle stanoveného postupu a nejdříve nevyužívané tratě nabídnout minimálně za ceny platné podle vyhlášky. Například 22 kilometrů dlouhou trať z Kopidlna do Dolního Bousova správa prodávala za minimální cenu 98 milionů korun.

V tomto kole už ale může akceptovat i cenu v místě obvyklou a stejnou trasu zájemcům prodat minimálně za 1,38 milionu korun. Jde o cenové kalkulace, které SŽDC stanovila ještě před prvním kolem prodejů a kromě délky trasy zohledňuje například hodnotu železničních staveb v okolí tratě.

Celkem má správa železnic vytipováno 21 nevyužívaných tratí, uvedená pětice z nich představuje první balík prodejů. Přesto se v červnu do prodeje nakonec všechny tyto tratě nedostanou. „U tras Čelákovice - Mochov a Čejč - Uhřice vznikly problémy s prokazováním vlastnických vztahů k některým pozemkům, uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš s tím, že jejich prodej je tak zatím pozastavený.

Seznam nabízených tratí
TraťDélka v kmPůvodní cena v mil. KčCena obvyklá v mil. Kč
Čelákovice - Mochov 4 32 5,7
Čížkovice- Obrnice 35,9 132 5,58
Dolní Bousov - Kopidlno 22,4 98 1,38
Čejč - Uhřice 15,5 46 7,7
Kralovice u Rakovníka - Mladotice 11,3 27 5,7

Pro případ, že by se ani v tomto kole nenašli zájemci o nevyužívané tratě, může správa železnic cenu snížit ještě o polovinu a teprve poté je nabídnout bezplatně obcím a krajům. Právě obce už v minulosti v mnoha případech o nevyužívané tratě projevily zájem, překážkou ale byla jejich vysoká cena.

Příkladem může být například obec Terezín u Čejče, která plánovala na části železniční trasy mezi Terezínem a Klobuky u Brna provozovat koněspřežnou dráhu jako lákadlo pro turisty.

Proti rozprodeji nevyužívaných tratí se postavil Svaz cestujících ve veřejné dopravě, podle jehož předsedy Miroslava Vyky jde o krátkozraký krok. „Zastavení provozu na nich nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí,“ uvedl začátkem roku v otevřeném dopisu ministru dopravy Danu Ťokovi.