Stále více ojetin míří z Česka za hranice, vozový park přesto stárne

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: e15

V Česku ubývá osobních aut, která jejich majitelé nechávají trvale vyřadit z provozu. Roste naopak počet ojetých vozů, které jsou odstraněny z evidence kvůli exportu, sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Podle něj také mezi dováženými osobními auty roste podíl vozů starších než deset let, a vozový park tak stárne.

Pokles počtu trvale vyřazených osobních vozů je v posledních letech patrný v údajích za leden až duben i za celý rok. Zatímco v roce 2012 bylo za první čtyři měsíce roku trvale zrušeno 47 463 osobních aut, letos za stejné období to bylo o 18,7 procenta méně. Export ojetých vozů přitom ve stejném srovnání čísel Svazu dovozců automobilů stoupl o téměř 160 procent na letošních 19 688 aut.

„Uvedený trend ve vyřazování osobních automobilů má negativní dopad zejména na zpracovatele autovraků, jejichž kapacity jsou připraveny na mnohem vyšší počty vozidel určených k ekologické likvidaci,“ uvedlo SAP.

U smluvních partnerů oficiálních dovozců a výrobců přitom podle sdružení loni skončila jen necelá desetina trvale vyřazených osobních a malých užitkových vozů.

Počet vyřazených osobních aut v Česku:
Celkem Trvale zrušenoVyvezeno
2011 172 724 152 684 20 040
2012 172 449 145 801 26 684
2013 164 751 131 941 32 810
2014 164 580 117 691 46 889

Celkové počty vyřazených vozidel jsou podle SAP stále nízké. Nejvíce ojetin bylo trvale zrušeno a exportováno v roce 2009, celkem 263 043 osobních a malých užitkových aut.

Zároveň mezi roky 2008 a 2009 dosud naposledy klesl průměrný věk osobních vozů v Česku, mimo jiné kvůli zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci aut, která neplnila emisní normy. Od té doby se průměrné stáří osobních vozů v Česku zvyšuje až na 14,88 roku na konci letošního března.

Osobní auta v ČR v průměru stárnou podle SAP také kvůli tomu, že se trvale zhoršuje věková struktura dovážených vozů. Ještě v roce 2009 v dovozech výrazně převažovala auta stará do deseti let, byly jich téměř čtyři pětiny. Za loňský rok už to bylo jen 56 procent a za letošní leden až duben ještě o procentní bod méně. Podíl dovážených aut nad deset let tak postupně vzrostl až na téměř 45 procent za první čtyři měsíce letoška.