Stát nasype stovky milionů do tratě určené k likvidaci

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Dostavba čtvrtého železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic zřejmě skončí absurdním vyústěním. Zatímco dosud stát budoval trať s nebývalou velkorysostí, často v nové stopě a s řadou tunelů, u Českých Budějovic se rozhodl oprášit starou klikatou jednokolejku. Hroutí se tak plány na výstavbu dvou tunelů, které měly koridor napojit na jihočeskou metropoli. Podle zdrojů deníku E15 ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ministerstvo dopravy tunely zřejmě pro nejbližší roky odepsalo.

Správa železnic nyní hodlá investovat stovky milionů korun do původní jednokolejné trati mezi Ševětínem a budějovickou čtvrtí Nemanice. K zásadnímu kvalitativnímu posunu ale nedojde, kolej zůstane pouze jediná a rychlost se zvýší z 90 jen na 100 kilometrů za hodinu. Trať přitom měla podle dosud platných plánů skončit jako vlečka a částečně měla být zasypána sutí z výstavby tunelu. „Je to zcela absurdní investice do kozí dráhy,“ řekl ředitel nevládního Centra pro efektivní dopravu Luděk Vyka.

SŽDC chce na staré trati instalovat mimo jiné několik nových zabezpečovacích zařízení. Akci vysvětluje jako přípravu na splnění evropského zabezpečovacího standardu ETCS, který požaduje unie na hlavních tratích do roku 2018. „Dočasné zajištění ETCS v tomto úseku by se dalo pořídit mnohem levněji, řádově za jednotky milionů korun,“ míní Vyka.

Oficiálně stále ještě nepadlo ani řešení koridoru se dvěma tunely, které už má za sebou řadu úředních procedur včetně schválené dokumentace vlivu na životní prostředí (EIA). Stoupenci tunelů se obávají, že v případě sanace staré tratě se dostavba koridoru odsune minimálně o deset let.

„V současné chvíli vyhodnocujeme výsledky studie ekonomické návratnosti vybudování nové trati ve dvou tunelech,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Nedávno odvolaný šéf správy železnic Jiří Kolář přitom jinou než tunelovou variantu nepřipouštěl. S vypsáním soutěže počítal na rok 2015.

„Na jednu stranu chtějí, abychom měli připravené projekty, na druhou stranu je stále odkládají. Přitom máme kladnou EIA i hotovou dokumentaci pro územní řízení,“ reagoval pro E15 dobře obeznámený zdroj.

Tunely u Českých Budějovic
Z celkových 20 kilometrů tratě mezi Ševětínem a budějovickou čtvrtí Nemanice má být osm vedeno pod zemí. Chotýčanský tunel by měl být s pěti kilometry nejdelší v Česku. Hosínský tunel pak bude měřit tři kilometry. Na celou stavbu by měly podle donedávna platných záměrů přispět i evropské fondy v rámci operačního programu Doprava II. Tunelová přeložka by zkrátila cestu mezi Prahou a Českými Budějovicemi o čtvrt hodiny a ušetřila kolem šesti kilometrů trasy. Fakticky završí dostavbu čtvrtého koridoru.