Republice teď hrozí vyšetřování ze strany Evropské komise, popřípadě soud a pokuta. Té se ale ministerstvo neobává. „Takový vývoj by dle našich zkušeností nastal až v případě podstatně delšího prodlení,“ konstatoval mluvčí Tomáš Neřold.
Novela má například omezit pravomoci Drážní inspekce, která se podle komise dostává v některých svých činnostech do střetu zájmů. Především ale lépe vymezí vztahy mezi Správou železniční dopravní cesty a jednotlivými dopravci. Jde hlavně o to, aby správa železnic z pozice přirozeného monopolu nediskriminovala některé dopravce v přístupu na koleje. Zpřesnit se mají i pravidla pro výluky.
Zároveň s novelou zákona o drahách se utváří i zákon o vzniku Úřadu pro ochranu podnikání v dopravě, přezdívaného také drážní superúřad. Tam by se podle představ ministerstva měli uplatnit nepotřební lidé z inspekce a nynějšího Drážního úřadu. Nový regulátor získá výrazné pravomoci, bude například řešit spory mezi dopravci o kapacitu.