Stát otvírá železnici větší konkurenci
Pro začátek se dopravci utkají o méně lukrativní trať Plzeň–Most. Odhadovaná hodnota zakázky je 700 milionů korun, dalších zhruba 200 milionů by mohly činit tržby od cestujících. „Je v našem zájmu otevřít trh, jsem příznivcem liberalizace a budu ji prosazovat,“ řekl koncem ledna Ťok. Od soutěží čeká vyšší komfort pro cestující.
Kromě tratě v severozápadních Čechách chce proto ještě do konce roku nabídnout dopravcům tučnější sousta. Následovat by měly další tři soutěže o celkem pět rychlíkových linek. Dopravci se v jednom soutěženém balíku utkají o spoje Liberec–Pardubice a Liberec–Ústí nad Labem, následovat bude lukrativní soubor elektrických spojů Praha–Děčín a Praha–Chomutov–Cheb.
V poslední letošní soutěži pak půjde o rychlíky Ostrava– Opava–Olomouc. Po otevření trhu volá řada konkurentů Českých drah, například Arriva nebo National Express.
Liberalizace po česku |
---|
Otevírání dotované železnice konkurenci připomíná nekonečný seriál. První pokus učinil stát před deseti lety, když vypsal tendry na tratě Plzeň–Most a Pardubice–Liberec. S podezřele nízkou cenou vyhrály České dráhy. Přede dvěma lety zkoušel stát vysoutěžit motorové rychlíky Ostrava–Opava–Olomouc, kvůli administrativní chybě ale vyřadil Arrivu a následně tendr zrušil. Regiojet v něm totiž zůstal jako jediný účastník. Od té doby se k dalšímu pokusu žádný ministr neodhodlal. |