Stát otvírá železnici větší konkurenci

ilustrační foto, Masarykovo nádraží, vlak, koleje

ilustrační foto, Masarykovo nádraží, vlak, koleje Zdroj: msc

Pod státní dotační deštník se na železnici mohou vedle Českých drah skrýt i jiní dopravci. Ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka včera spustilo liberalizaci dotované rychlíkové dopravy, když vypsalo první ze série dlouho odkládaných tendrů. Potvrdil to Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Pro začátek se dopravci utkají o méně lukrativní trať Plzeň–Most. Odhadovaná hodnota zakázky je 700 milionů korun, dalších zhruba 200 milionů by mohly činit tržby od cestujících. „Je v našem zájmu otevřít trh, jsem příznivcem liberalizace a budu ji prosazovat,“ řekl koncem ledna Ťok. Od soutěží čeká vyšší komfort pro cestující.

Kromě tratě v severozápadních Čechách chce proto ještě do konce roku nabídnout dopravcům tučnější sousta. Následovat by měly další tři soutěže o celkem pět rychlíkových linek. Dopravci se v jednom soutěženém balíku utkají o spoje Liberec–Pardubice a Liberec–Ústí nad Labem, následovat bude lukrativní soubor elektrických spojů Praha–Děčín a Praha–Chomutov–Cheb.

V poslední letošní soutěži pak půjde o rychlíky Ostrava– Opava–Olomouc. Po otevření trhu volá řada konkurentů Českých drah, například Arriva nebo National Express.

Liberalizace po česku
Otevírání dotované železnice konkurenci připomíná nekonečný seriál. První pokus učinil stát před deseti lety, když vypsal tendry na tratě Plzeň–Most a Pardubice–Liberec. S podezřele nízkou cenou vyhrály České dráhy. Přede dvěma lety zkoušel stát vysoutěžit motorové rychlíky Ostrava–Opava–Olomouc, kvůli administrativní chybě ale vyřadil Arrivu a následně tendr zrušil. Regiojet v něm totiž zůstal jako jediný účastník. Od té doby se k dalšímu pokusu žádný ministr neodhodlal.