Stát zaplatí elektrizaci první obecní tratě | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Stát zaplatí elektrizaci první obecní tratě

Stát zaplatí elektrizaci první obecní tratě
Depo Českých drah v České Třebové
• 
ZDROJ: čtk
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Starostové obcí v údolí říčky Desné v Jeseníkách mohou slavit. Takzvaná centrální komise na ministerstvu dopravy schválila jejich velkorysý plán na elektrizaci železnice ze Šumperka do Koutů nad Desnou. Znamená to, že stát za pomoci evropských fondů proplatí náklady celé akce, které se nyní odhadují na 452 milionů korun.

Trať přitom není jako jedna z mála v republice ve vlastnictví státu. Už více než deset let patří Svazku obcí údolí Desné, který ji zachránil a uchoval v provozu po ničivých povodních v roce 1997. Bez účasti státu by si ovšem vesnice a městečka na trase mohly o elektrických vlacích nechat jen zdát.

„Záměr ministerstvo schválilo, neboť obce vyhověly dvěma základním podmínkám. Vše se musí kvůli lhůtám Evropské unie dostavět do konce roku 2015 a elektrizace musí zapadat do dlouhodobých dopravních plánů Olomouckého kraje,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Svazek si teď musí podat už jen formální žádost o evropské dotace. Za vstřícným postojem úřednictva k financování jediné obecní trati může stát i časový tlak. Stát s blížícím se koncem rozpočtového období EU hledá každý projekt, do kterého by mohl nasměrovat evropské peníze.

Obce v těchto dnech dosáhly také dalšího významného vítězství. Olomoucký krajský úřad rozhodl, že elektrizace nemusí projít zdlouhavým procesem posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA. Stavět se tak zřejmě začne už za rok a stavba potrvá také rok.

Tamní samospráva si od modernizace hodně slibuje. Doba jízdy mezi Šumperkem a Kouty se sníží až na polovinu. Kromě toho by si vedle lokálek měly do konečné v Koutech najít cestu i rychlíky.

Nákladná proměna lokální trati však našla i své kritiky. Ti v dokumentech pro krajský úřad například upozorňují, že v tuzemsku nejsou k dispozici lehké elektrické vlaky pro méně vytížené tratě. Provoz těžkých souprav pak podle nich vyjde mnohem nákladněji než u současných motorových lokálek.

Jan Šatava: Úředníci nás měli za blázny

Tunel pod Jeseníky zůstává jenom snem

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!