Stát zruší miliardový fond dopravy

Transformací stát převede na ŘSD příjmy z mýtného a dálničních známek, které dnes putují do fondu dopravy. Ten tak podle ministra pozbude smyslu. Celá akce by přitom měla nabrat na rychlosti. Zatímco dosud se jako termín proměny ŘSD zmiňoval průběh roku 2014, Stanjura by vše rád stihl – alespoň legislativně – ještě letos. Mimo jiné musí například protlačit sněmovnou zákon, podle kterého vznikne nové ŘSD jako akciová společnost.
„Založíme novou firmu, budeme debatovat o tom, o jaký majetek se bude starat, a budeme tam postupně převádět činnosti. Výhoda je, že kdyby ta firma začala fungovat od roku 2014, tak trefí začátek nového programovacího období,“ uvedl ministr. Naznačil tím, že nové ŘSD by se místo fondu dopravy mohlo rovněž starat o tok unijních peněz. O tom však není rozhodnuto.
Rozpočet SFDI se skládá ze dvou hlavních položek: národních zdrojů a unijních fondů. Dopravní fond peníze rozděluje státním investorským organizacím, jako je ŘSD nebo Správa železniční dopravní cesty. Podle Stanjury je věcí debaty, zda tyto firmy dostanou peníze přímo, nebo finance budou součástí rozpočtu ministerstva dopravy, potažmo ministerstva hospodářství. To má vzniknout k 1. červenci 2014.
Velkým kritikem plánu je jeden z otců fondu a jeho bývalý dlouholetý ředitel Pavel Švagr. „Fond dokáže efektivně plánovat a je zárukou stability financování dopravní infrastruktury,“ řekl Švagr. Mimo jiné prý zajišťuje, že část peněz, které doprava generuje, se do ní vrací. To je příklad třeba silniční daně nebo spotřební daně z paliv. „Je otázkou, kam tyto peníze po zrušení fondu půjdou,“ doplnil Švagr.
Podle něj je fond díky své transparentnosti i nástrojem proti korupci.