Stavbu dálnice D3 opustila italská firma. Úsek u Českých Budějovic dokončí Doprastav sám

Stavba dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic

Stavba dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic Zdroj: ŘSD

Stavba dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic
Stavba dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic
Stavba dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic
Stavba dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic
5
Fotogalerie

Italská firma Salini Impregilo v podstatě skončila na stavbě dálnice D3 u jihočeských Starých Hodějovic. Sdružení firem Salini Impregilo a slovenského Doprastavu staví část dálnice D3 Hodějovice-Třebonín za sedm miliard Kč. Společnosti nyní změnily poměr podílů na zakázce. Salini Impregilo má nově 0,01 procenta, Doprastav 99,9 procenta. Vyplývá to z informací, které dnes na dotaz ČTK poskytl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Úsek dlouhý 12,5 kilometru, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, začaly firmy stavět v březnu. V červenci se dostaly do zpoždění, týkalo se dokumentace. Stavba úseku dlouhého 12,5 kilometru, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, by měla být hotova v létě 2022. Ředitelství silnic a dálnic stavbu přísně kontroluje, firmy zatím harmonogram dodržují, uvedl Rýdl. Pro kontrolu využívá i drony.

"Říkali jsme, že si budeme téhle stavby hledět velmi přísně, po tomto kroku bude přísnost stejně intenzivní. Prověřujeme přímo na stavbě, zda má Doprastav kapacity ji zvládnout. Porovnáváme plán nasazení techniky, lidí a technologií se skutečností na stavbě. Výkon na stavbě v tuto chvíli odpovídá," řekl Rýdl.

ŘSD nemá smlouvu s jednotlivými firmami, ale se sdružením. Smlouva je stále platná, není k ní potřebný dodatek. "Pro nás je důležité, že ve smlouvě je platný harmonogram, cena a milníky stavby, která v tuhle chvíli jede podle harmonogramu," řekl Rýdl.

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, byla dlouhodobě ve skluzu.

ŘSD úsek D3, který se staví od konce března, více kontroluje, i pomocí dronů, což je výjimečné. "Na základě zkušeností se zhotovitelem ze Slovenska a Polska jsme byli od samého začátku, od podpisu smlouvy a předání staveniště, velmi ostražití. Trvali jsme na termínech," řekl Rýdl.

Úsek Hodějovice - Třebonín by měl být hotový v létě 2022, stejně jako druhá, 7,2 kilometru dlouhá část obchvatu Úsilné-Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec - Ševětín dlouhý 8,1 kilometru otevřelo ŘSD na konci června. Na jaře 2020 chce stát zprovoznit další část D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,6 kilometru s náklady 933,2 milionu bez DPH.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je 58 kilometrů.