V rámci argumentace se přitom šermuje především termínem sociální dumping, což ve zkratce znamená, že nenároční východoevropští řidiči berou práci drahým kolegům ze Západu.
Zatímco návrh našel podporu například ve Skandinávii a Německu, východní země unie se mu budou snažit zabránit. „My to považujeme za naprosto nepřijatelné. Pod novým módním termínem chtějí tyto země prosadit ochranářská opatření, která mají poškodit země s levnější pracovní silou. Přitom posledních dvacet let jim nevadilo tady právě kvůli levnější práci vyrábět,“ uvedl mluvčí sdružení českých dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Proti se staví i české ministerstvo dopravy. „Naše stanovisko je ostře proti tomu. Považujeme to za zásadní boj o svobodu pohybu zboží, služeb a práce,“ uvedl ministr Dan Ťok. Podobný názor prý razí i všechny země visegrádské čtyřky. Podle Ťoka zásadní střet o novou normu přijde zhruba za rok. Unie přitom ještě nemá za sebou ani střet o německou minimální mzdu.
Tamní úřady chtějí, aby ji pobírali všichni řidiči na německém území bez ohledu na zahraničního zaměstnavatele. Věc řeší soud, předpokládá se ale, že zvítězí kompromis. Nařízení o minimální mzdě zřejmě nebude platit pro tranzit přes Německo, a také do a z německých přístavů. V jiných případech ale bude zřejmě nutné vůli Němců respektovat.