Stříbrný šíp nabral roční zpoždění, na koleje se dostane v září

Jak přesně před rokem informoval server E15.cz, vlak měl jezdit na nostalgických linkách v Praze a středních Čechách od září 2013. Novým termínem je letošní září.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského stojí za zpožděním náročnost kompletní rekonstrukce včetně přípravy potřebné dokumentace. „Je nutné vyřešit mnoho celků i detailů počínaje vlastní skříní vozu a pojezdu, přes pohon, řídicí systém až po provedení interiéru. Snahou je navrátit vozu jeho lesk z výroby na konci 30. let a přitom zajistit, aby šlo o provozuschopný exponát. V takovém případě je prioritou připravenost, důslednost a kvalita prováděných prací před jejich rychlostí,“ uvedl Šťáhlavský.
Historie legendárního vlaku je stejně pohnutá jako dějiny státu kolem poloviny minulého století. V roce 1938 jej pouze v jediném exempláři vyrobili v ČKD ve spolupráci s firmou Praga. Podle odborníků jde o vzhledově nepovedenější vlak z produkce ČKD. Dalšímu vývoji zabránila válka a samotný vlak, který při zkouškách v roce 1939 dosáhl rychlosti 130 kilometrů v hodině, se v běžném provozu příliš neohřál. Definitivně byl odstaven v roce 1953, od té doby a za výrazné pomoci nenechavců chátral.
O jeho rekonstrukci se rozhodlo teprve nedávno. Renovátoři přitom nemají vůbec snadný úkol, z vozu se totiž fakticky zachovala pouze skříň, podvozek a některé ovládací prvky. Podobně půvabným vlakem jako Stříbrný šíp je snad už jen tatrovácký vůz 290.001, který si ve 30. letech vysloužil ostruhy jako Slovenská strela.