Student Agency se odvolá proti pětimilionové pokutě za zneužití dominantní pozice

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 5,154 milionu korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pro autobusového dopravce Student Agency. Firma zneužila svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, uvedl antimonopolní úřad v tiskové zprávě. Student Agency podá proti rozsudku kasační stížnost, sdělila mluvčí Petra Nováková.

Případ se týká situace na trhu z let 2007 a 2008. ÚOHS původně firmě vyměřil pokutu přes šest milionů, kterou následně snížil. Krajský soud v Brně se případem zabýval podruhé, před dvěma lety pokutu zrušil. Antimonopolní úřad se ale odvolal k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS), který rozhodl v jeho prospěch. Verdiktem vyšší soudní instance byl nyní krajský soud vázán.

„V souladu s právním názorem NSS dnes Krajský soud v Brně v plném rozsahu potvrdil rozhodnutí ÚOHS, včetně správnosti postupu při vymezení relevantního trhu jakožto samostatného trhu autobusové dopravy, a tedy i dominanci Student Agency na tomto trhu,“ uvedl ÚOHS.

Sankce za snahu vyloučit konkurenci

Vymezení posuzovaného trhu bylo pro případ klíčovou otázkou. Rozhodnutí ÚOHS stálo na tvrzení, že v době deliktu existoval na lince samostatný trh autobusové dopravy a vlaková doprava tvořila trh odlišný. Krajský soud v Brně ve svém prvním rozhodnutí tento argument odmítl a dal za pravdu Student Agency. Nyní musel svůj postoj změnit.

„Počkáme si na vyhotovení rozsudku. Avšak právní hodnocení skutkového stavu, které dnes soud ústně stručně přednesl, nepovažujeme za správné,“ uvedla Nováková.

ÚOHS Student Agency původně uložil sankci 6,185 milionu korun, pak ji snížil zhruba o milion. Úřad tvrdil, že firma od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 zneužívala svého dominantního postavení. Snížila ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou přepravu na 50 korun, později zavedla cenu 95 korun. Podle ÚOHS bylo cílem tohoto jednání vyloučit z trhu konkurenční dopravní společnost Asiana.

Úřad zdůrazňoval, že nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu.

Čtete také: