Studie: Elektromobily se v Česku prosadí za patnáct let

Eletromobily

Eletromobily Zdroj: Anna Vackova, Mlada fronta E15

Češi začnou více kupovat elektromobily až kolem roku 2030. V té době by každé páté nové prodané auto mělo jezdit na elektřinu, odhaduje poradenská společnost Roland Berger. Celkem by za patnáct let mohlo brázdit české silnice čtvrt milionů elektroaut.

Tato čísla může změnit případná podpora ze strany státu či obcí, která by rozvoj elektromobility zrychlila. Bez ní prodeje elektromobilů dosáhnou do roku 2020 zhruba sedmi tisíc kusů ročně, což odpovídá zhruba třem procentům nově prodaných aut. Celkem by se do roku 2020 mělo prodat 14 až 17 tisíc vozů na elektřinu.

„Elektromobilita bude získávat na významu, a to především z dlouhodobého hlediska. Hlavním důvodem je stále se zpřísňující legislativa ovlivňující emise CO2 nově prodaných vozidel v Evropské unii, která bude vyžadovat zavádění elektromobilů,“ říká Roland Zsilinszky, ředitel pražské kanceláře Roland Berger.

Emisní limit

K výraznějšímu rozvoji elektromobility v celoevropském kontextu dojde po roce 2020, kdy výrobci bez masivnější elektrifikace už nebudou schopni dosáhnout nového emisního cíle pro rok 2025 na úrovni přibližně 75 g CO2/ km, o němž se nyní mluví.

Emisní limit se počítá jako průměr všech prodaných aut. Při snižování limitu musí buď klesat emise spalovacích motorů, nebo automobilky musí nasadit jiné druhy pohonu, které mají emise výrazně nižší nebo nulové.

Elektromobilita je v Česku stále v počátcích. Prodeje v řádu desítek kusů ročně společně s omezenou veřejnou infrastrukturou tento fakt pouze potvrzují. Počet rychlodobíjecích stanic nedosahuje ani dvojciferných hodnot, i když enregetické společnosti stavbu nových připravují. Letos by se počet rychlonabíjecích stanic měl rozšířit o desítky stanic.

Elektromobilita a stlačený zemní plyn (CNG) jsou aktuálně dvě nejvíce pokročilé alternativní technologie pohonu vozidel a předpokládá se, že se v dalších letech budou spíše doplňovat než spolu soupeřit.

Zatímco CNG je vhodné jakožto alternativa ke spalovacím motorům primárně při vyšším počtu ujetých kilometrů za den, elektromobily budou dominovat alternativním pohonům při kratších denních nájezdech a spíše městském použití.