SŽDC chce okrašlovat nádraží, akce za 200 milionů je šance pro lokální firmy

Železnice sobě. V letošní akci SŽDC půjde vesměs o práce, jež nevyžadují stavební povolení, jako opravy střech a komínů, zvelebení toalet, nové nátěry či obnovení fasád.

Železnice sobě. V letošní akci SŽDC půjde vesměs o práce, jež nevyžadují stavební povolení, jako opravy střech a komínů, zvelebení toalet, nové nátěry či obnovení fasád. Zdroj: ctk

Menší stavební firmy v regionech mohou zhruba od poloviny srpna vyhlížet vlnu zakázek od železničářů. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá sérii drobných oprav nejzanedbanějších nádražních budov. Vesměs přitom půjde o práce, jež nevyžadují stavební povolení, jako opravy střech a komínů, výměny oken, nové nátěry či obnovení fasády.

Původně přitom mělo letos dojít už na „řádné“ rekonstrukce. Kvůli zpožďujícímu se převodu nádraží od Českých drah ale stihne správa železnic vyhlásit první tendry nejdříve až na přelomu roku. Předtím navíc bude muset vyřešit jeden zásadní problém: sehnat odborníky, kteří tendry připraví. SŽDC se dosud totiž pozemním stavitelstvím nezabývala.

Sami železničáři tak letošní „přechodovou“ akci nazývají okrašlovací. Celkem při ní chtějí utratit za desítky stanic do konce roku téměř 200 milionů korun. „Půjde o zakázky menšího rozsahu, oslovíme lokální dodavatele,“ řekl náměstek ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Na jeho seznamu je více než 150 stanic, například Ivančice, Blansko, Bystřice pod Hostýnem, Dobronín nebo Skalice nad Svitavou.

Nic pro velké hráče, jen šance pro lokální firmy

„Není to nic pro velké hráče, ale pro regionální firmy je každá taková zakázka v době děsivého pádu stavebnictví velkým přínosem a pomůže ten pád zmírnit,“ řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Připomněl, že stavebnictví od ledna do května meziročně kleslo o devět procent.

Čtěte také:

Právníci Českých drah varují před riziky převodu nádraží

„Hlavák“ za 150 milionů. Převod drážního majetku vázne na největším nádraží

Podstatně větší sousto ovšem pro stavbaře chystají železničáři na příští léta. Zatímco letošní okrašlování má plošně zalátat nejviditelnější vady, od příštího roku chce SŽDC jako novopečený majitel nádraží začít s generálními rekonstrukcemi velkých stanic. Ty už by mohly zajímat i velké firmy.

Správa železnic chce v příštích šesti letech investovat každoročně alespoň miliardu. Cílem je postupně zrekonstruovat dvě stovky nejvytíženějších stanic, kterými prochází 80 procent pasažérů na železnici. Seznam železničáři kvůli tlaku regionálních politiků tají, ředitel SŽDC Pavel Surý v minulosti jmenoval například České Budějovice, Vsetín nebo Otrokovice.