SŽDC dá do tratí na jihu Čech miliardy, vlaky mají zrychlit

Železnice

Železnice Zdroj: ctk

Miliardy korun investuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do modernizace železničních tratí na jihu Čech. Nejvíc bude stát další etapa modernizace IV. rychlostního koridoru, který spojuje jižní Čechy s Prahou. Letošní oprava koridorové trati ze Sudoměřic u Tábora do Votic ve středních Čechách vyjde na téměř 5,4 miliardy korun. Stavba má začít v srpnu a její ukončení je naplánováno na rok 2020.

Výluk by ale mělo být na jihu Čech méně než loni, řekl ředitel regionálního obchodního centra Českých drah v Českých Budějovicích Jiří Kafka. Kvůli pokračující modernizaci IV. koridoru musí cestující počítat s přestupy do náhradních autobusů v úseku Veselí nad Lužnicí-České Budějovice.

Na rozsáhlé výluky a náhradní autobusy se musí cestující připravit také v létě mezi Českými Budějovicemi a Borovany. „Nutný přestup bude také na sousední rakouskou železnici ÖBB, kdy se bude u přímých rychlíků Praha - Linz přestupovat do náhradních autobusů na rakouském úseku mezi stanicemi Pregarten - Linz,“ uvedl Kafka.

Trať zrychlí

V současné době mohou vlaky mezi Sudoměřicemi a Voticemi jezdit rychlostí 60 až 100 kilometrů v hodině. „Aby i zde mohly vlaky dosahovat rychlosti až 160 km/h, je potřeba vést tuto část koridoru ve zcela nové stopě. Na trati budou vybudovány dva tunely, jedním z nich bude Deboreč o délce 660 a Mezno o délce 840 metrů,“ uvedl Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC. Vznikne také zcela nová stanice Červený Újezd, která nahradí zrušené stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky ve středních Čechách.

„Na koridoru jsou plánované zatím jednodenní výluky, které se nedotýkají provozu rychlíků České Budějovice - Praha, delší nepřetržitá výluka, kdy za rychlíky v úseku České Budějovice - Tábor bude jezdit náhradní autobusová doprava, se uskuteční až v květnu,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Dopravce podle ní veřejnost informuje vždy zhruba měsíc před začátkem výluky vývěskami v každé dotčené stanici či zastávce a na webových stránkách. Informace o výlukách také posílá do médií.

Nové řízení

V dubnu SŽDC plánuje osazení trati z Českých Velenic do Českých Budějovic a Horního Dvořiště technologií GSM-R. Tento systém bezdrátového spojení se používá pro komunikaci mezi strojvůdcem vlaku a dispečerskými centry řízení železnice. Stavba potrvá do července příštího roku. Náklady přesáhnou 216 milionů korun.

O měsíc později by měla začít revitalizace mezistaničních úseků Petříkov, Borovany a České Budějovice. Opravy za více než 367 milionů korun mají skončit v červnu roku 2017. „Rozhodující náplní stavby jsou rekonstrukce železničního svršku a spodku, nová nástupiště, rekonstrukce železničních přejezdů, rekonstrukce mostů, propustků a zdí a ostatních zařízení ve vybraných traťových úsecích, stanicích a zastávkách,“ uvedl Illiaš.