Výluk by ale mělo být na jihu Čech méně než loni, řekl ředitel regionálního obchodního centra Českých drah v Českých Budějovicích Jiří Kafka. Kvůli pokračující modernizaci IV. koridoru musí cestující počítat s přestupy do náhradních autobusů v úseku Veselí nad Lužnicí-České Budějovice.
Na rozsáhlé výluky a náhradní autobusy se musí cestující připravit také v létě mezi Českými Budějovicemi a Borovany. „Nutný přestup bude také na sousední rakouskou železnici ÖBB, kdy se bude u přímých rychlíků Praha - Linz přestupovat do náhradních autobusů na rakouském úseku mezi stanicemi Pregarten - Linz,“ uvedl Kafka.
Trať zrychlí
V současné době mohou vlaky mezi Sudoměřicemi a Voticemi jezdit rychlostí 60 až 100 kilometrů v hodině. „Aby i zde mohly vlaky dosahovat rychlosti až 160 km/h, je potřeba vést tuto část koridoru ve zcela nové stopě. Na trati budou vybudovány dva tunely, jedním z nich bude Deboreč o délce 660 a Mezno o délce 840 metrů,“ uvedl Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC. Vznikne také zcela nová stanice Červený Újezd, která nahradí zrušené stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky ve středních Čechách.
„Na koridoru jsou plánované zatím jednodenní výluky, které se nedotýkají provozu rychlíků České Budějovice - Praha, delší nepřetržitá výluka, kdy za rychlíky v úseku České Budějovice - Tábor bude jezdit náhradní autobusová doprava, se uskuteční až v květnu,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Dopravce podle ní veřejnost informuje vždy zhruba měsíc před začátkem výluky vývěskami v každé dotčené stanici či zastávce a na webových stránkách. Informace o výlukách také posílá do médií.
Nové řízení
V dubnu SŽDC plánuje osazení trati z Českých Velenic do Českých Budějovic a Horního Dvořiště technologií GSM-R. Tento systém bezdrátového spojení se používá pro komunikaci mezi strojvůdcem vlaku a dispečerskými centry řízení železnice. Stavba potrvá do července příštího roku. Náklady přesáhnou 216 milionů korun.
O měsíc později by měla začít revitalizace mezistaničních úseků Petříkov, Borovany a České Budějovice. Opravy za více než 367 milionů korun mají skončit v červnu roku 2017. „Rozhodující náplní stavby jsou rekonstrukce železničního svršku a spodku, nová nástupiště, rekonstrukce železničních přejezdů, rekonstrukce mostů, propustků a zdí a ostatních zařízení ve vybraných traťových úsecích, stanicích a zastávkách,“ uvedl Illiaš.