Legendární motorový vlak Stříbrný šíp má za sebou první komerční jízdu. Absolvoval ji už před Vánoci, když svezl z Mladé Boleslavi na pražské hlavní nádraží manažery automobilky Škoda Auto. České dráhy se akcí pochlubily v nejnovějším vydání svého zpravodaje Železničář.
Trasa byla dlouhá 72 kilometrů a motorák na ní vyvinul rychlost až 90 kilometrů v hodině. Cenu dráhy odmítly sdělit. Právě podobné komerční jízdy mají být nicméně hlavním úkolem nedávno kompletně zrestaurovaného vlaku z konce 30. let.
Zákazníků ale zatím není přehršel. „V letošním roce zatím další konkrétní jízda není potvrzena, ale aktuálně jednáme s jedním klientem, který by ji chtěl,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.
Motorák se po desítkách let chátrání zaskvěl v plné kráse loni v březnu. Výrazně se o jeho záchranu zasloužil Výzkumný ústav železniční a jeho tehdejší šéf Antonín Blažek. Bohatá dcera Českých drah vlak nejprve koupila od matky, aby následně rekonstrukci zaplatila. Práce provedla další dcera DPOV Nymburk.
Motorák pochází z dílen firem ČKD a Praga, poprvé vyjel v březnu 1939. Vpád německých vojsk ho ale odsoudil do zapomnění. I když v témže roce dosáhl při zkouškách rychlosti 130 kilometrů v hodině, v běžném provozu se následně objevoval jen sporadicky a definitivně byl odstaven v roce 1953. V prvním životě najezdil pouhých padesát tisíc kilometrů.
Následně se různě přesouval po republice a zchátral natolik, že o renovaci lze hovořit téměř jako o novostavbě. Znovuzrození vlaku vyšlo na více než 30 milionů korun. Podobným klenotem z dílen československých prvorepublikových konstruktérů je Slovenská strela vyrobená v Tatře. Ta je k vidění v muzeu v Kopřivnici.