Stříbrný šíp začal vydělávat, svezl manažery Škody Auto

Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp

Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp Zdroj: Anna Vackova, E15

Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
12
Fotogalerie

Legendární motorový vlak Stříbrný šíp má za sebou první komerční jízdu. Absolvoval ji už před Vánoci, když svezl z Mladé Boleslavi na pražské hlavní nádraží manažery automobilky Škoda Auto. České dráhy se akcí pochlubily v nejnovějším vydání svého zpravodaje Železničář. 

Trasa byla dlouhá 72 kilometrů a motorák na ní vyvinul rychlost až 90 kilometrů v hodině. Cenu dráhy odmítly sdělit. Právě podobné komerční jízdy mají být nicméně hlavním úkolem nedávno kompletně zrestaurovaného vlaku z konce 30. let.

Zákazníků ale zatím není přehršel. „V letošním roce zatím další konkrétní jízda není potvrzena, ale aktuálně jednáme s jedním klientem, který by ji chtěl,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Motorák se po desítkách let chátrání zaskvěl v plné kráse loni v březnu. Výrazně se o jeho záchranu zasloužil Výzkumný ústav železniční a jeho tehdejší šéf Antonín Blažek. Bohatá dcera Českých drah vlak nejprve koupila od matky, aby následně rekonstrukci zaplatila. Práce provedla další dcera DPOV Nymburk.

Motorák pochází z dílen firem ČKD a Praga, poprvé vyjel v březnu 1939. Vpád německých vojsk ho ale odsoudil do zapomnění. I když v témže roce dosáhl při zkouškách rychlosti 130 kilometrů v hodině, v běžném provozu se následně objevoval jen sporadicky a definitivně byl odstaven v roce 1953. V prvním životě najezdil pouhých padesát tisíc kilometrů.

Následně se různě přesouval po republice a zchátral natolik, že o renovaci lze hovořit téměř jako o novostavbě. Znovuzrození vlaku vyšlo na více než 30 milionů korun. Podobným klenotem z dílen československých prvorepublikových konstruktérů je Slovenská strela vyrobená v Tatře. Ta je k vidění v muzeu v Kopřivnici.