Ťok proti všem - státní půjčovna vlaků padla po roce příprav

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok Zdroj: ČTK

Ministr dopravy Dan Ťok
Krajské volby 2016: Andrej Babiš ve volebním štábu ANO, Vpravo ministr dopravy Dan Ťok
ilustrační foto, Masarykovo nádraží, vlak, koleje
Vlak (ilustrační foto)
5
Fotogalerie

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdalo snahu o zřízení takzvané státní půjčovny vlaků. Deníku E15 to potvrdil ministr Dan Ťok. „Nepůjdu proti odporu všech účastníků,“ řekl ministr. 

Podle jeho původních představ měl stát za evropské dotace nakoupit vlaky do svého vlastnictví a následně by je pronajal na dlouhá léta dopravcům, kteří by provoz na vybraných tratích vyhráli v soutěži. Proti se postavily především České dráhy, které podle Ťoka sešikovaly širokou koalici. Tomu by nasvědčovalo fakticky shodné znění připomínek z řady ministerstev, odborů, Svazu dopravy, Úřadu vlády i od zástupců sociální demokracie, o čemž deník E15 informoval v pondělí.

„Doplatí na to bohužel nejvíce samy České dráhy, podle mého si dokleply další hřebíček do rakve,“ uvedl Ťok. Ministerstvo totiž odepsalo půjčovnu, nikoliv ale samotné otevírání trhu dotované železnice. V příštích letech chce úřad dát do soutěží řadu tratí, kde jezdí dotované rychlíky, což požaduje i Evropská unie. Dopravci přitom budou muset nabídnout pouze nové vlaky, což pro dráhy podle ministra bude znamenat další zadlužování.

Tenhle problém by půjčovna vyřešila. Dráhy navíc musejí vlaky kupovat v otevřených soutěžích, což je znevýhodňuje proti soukromým dopravcům. „České dráhy svou urputnou snahou torpédovat jakoukoliv liberalizaci jen radikalizují soukromé dopravce, kteří se budou snažit o to více dostat na koleje,“ doplnil Ťok. Odmítá přitom, že mohl vedení drah z titulu akcionáře zkrotit.

V politicky obsazených orgánech prý na to neměl dost hlasů. Na zrušení plánů na státní půjčovnu vlaků vydělají kraje. Ministerstvo k nim přesměruje zhruba 300 milionů eur (přes osm miliard korun) z evropských fondů, za které chtělo původně nakupovat státní vlaky. Kraje tak budou moci zřizovat vlastní půjčovny regionálních vlaků, například Jihomoravský kraj už vypsal tendr za více než pět miliard.