Železniční projekt století: SŽDC dá osm miliard do přestavby ostravského uzlu

Strojní podbíječka Unimat 09-4x4/4S

Strojní podbíječka Unimat 09-4x4/4S Zdroj: Skanska

Pokladač výhybek a kolejových polí DESEC TL 70
Pokladač výhybek a kolejových polí DESEC TL 70
Stavební vlak Strabag Rail
Kolejový jeřáb GS 150.14 TR
Obnovovací stroj MATISA P95 SR
10
Fotogalerie

Na železnici se schyluje k největší stavbě od zbudování Nového spojení v Praze. Ministerstvo dopravy dnes odsouhlasilo studii proveditelnosti železničního uzlu Ostrava. Správě železniční dopravní cesty tak dalo zelenou k další přípravě megaprojektu.

Zvítězila přitom varianta velkorysé přestavby úseku mezi Svinovem a hlavním nádražím včetně výstavby mimoúrovňové křižovatky tratí. „V rámci úprav předpokládáme ztrojkolejnění úseku s rozšířením na čtyřkolejné řešení v obvodu stanice Ostrava hlavní nádraží,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Modernizace podle něj umožní vlakům průjezd rychlostí 120 kilometrů v hodině. Rekonstrukcí projde také stanice Ostrava střed, zřídí se mimoúrovňový bezbariérový přístup na nástupiště, železničáři rovněž prodlouží peron na zastávce Stodolní.

Předpokládaná výše investic činí téměř 7,7 miliardy korun, což stavbu řadí mezi největší železniční projekty tohoto století v tuzemsku. Dražší byla pouze výstavba soustavy mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem v Praze, která vyšla na více než devět miliard.

Ještě o něco nákladnější mají být dva tunely na čtvrtém koridoru u Českých Budějovic, nad jejichž výstavbou však SŽDC stále váhá. V Ostravě by se mělo poprvé kopnout v roce 2021, stavba potrvá čtyři roky.