Téměř každé druhé prodané auto je SUV. Kategorie vládne vadnoucímu trhu

Škoda Kodiaq patří k nejprodávanějším SUV automobilky.

Škoda Kodiaq patří k nejprodávanějším SUV automobilky. Zdroj: ČTK

Hyundai nabízí i SUV Kona Electric.
Toyota prodává SUV Yaris Cross.
V nabídce Volkswagenu nechybí ID.4.
4
Fotogalerie

Automobilový trh v Evropě dál prochází hlubokou krizí. Jen za leden se odbyt prodejců v EU propadl meziročně o čtvrtinu na 726 tisíc vozů. Byl to nejhorší historický výsledek, uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů. Každá prohra má však své vítěze. Uprostřed silného útlumu se na historický rekord vyšplhaly sportovně užitkové vozy SUV.

V lednu se kategorie SUV podílela na evropských prodejích rekordními 44 procenty. A to navzdory skutečnosti, že se jich meziročně prodalo o osmnáct procent méně, přesněji 368 tisíc. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics. Poptávka po SUV roste velmi rychle. Zatímco ještě v roce 2016 tvořila 26 procent celkových prodejů, loni už 40 a letos v lednu zmíněných 44 procent.

„Poptávka po vozech SUV nevykazuje známky stagnace. V Evropě roste podobně jako v USA nebo Číně. Zohledníme-li vyšší ceny i emise SUV, výsledek je obzvlášť pozoruhodný,“ řekl analytik JATO Felipe Munoz. Nejvíce SUV prodaly značky Volkswagen, Peugeot a BMW.

Strmý růst sportovně-užitkové kategorie zaznamenávají i automobilky vyrábějící v Česku. Zatímco v roce 2016 se SUV podílela na celosvětových prodejích Škody Auto 8,5 procenta, v následujících letech podíl SUV stoupal na 15, 24, 31 a loni na rekordních 40 procent.

Význam SUV se zvyšuje také u automobilky Hyundai – loňský podíl na prodejích v Česku se oproti roku 2016 více než zdvojnásobil, a to z 18 na 37 procent. Podíl dlouhodobě roste i u Toyoty, kde tvoří 22 procent.

Zákazníci oceňují pocit bezpečí a komfort, domnívá se expert na automobilový průmysl ze společnosti PwC Pavel Štefek. „V kombinaci s rostoucí konkurencí v tomto segmentu se rozšiřuje nabídka automobilek a roste tlak na cenu. Vzhledem k plánům na uvedení nových modelů můžeme předpokládat, že podobný vývoj uvidíme i u elektrických SUV,“ říká Štefek.

„Pokud se zaměříme na poptávku po elektrických SUV v rámci českého trhu, hlavním limitujícím faktorem bude cena vozů a dostupnost nabíjecí sítě,“ dodává Štefek. Na konci loňského roku podle dat Evropské asociace výrobců automobilů patřilo Česko k zemím s nejnižším počtem dobíjecích stanic, nebyla jich ani tisícovka.

„Oblibu SUV lze očekávat i v oblasti elektromobility. Koncem roku uvedeme na trh další hybridní modely Yaris Cross s pohonem 4×4 a nový bateriový elektromobil Lexus UX 300e,“ uvádí mluvčí Toyoty Jitka Jechová.

„Příklon k elektrifikaci se SUV dotýká již dnes, všechna naše aktuální SUV jsou do určité míry elektrifikovaná,“ potvrzuje mluvčí Hyundai David Pavlíček. Zmiňuje modely Bayon, Kona nebo Tucson.

Škoda představila své první SUV Yeti v roce 2009. V roce 2017 zahájila modelovou „ofenzivu“ a postupně uvedla na trh modely Kodiaq, Karoq a Kamiq. Loni v září představila první čistě bateriový elektromobil SUV Enyaq.

K SUV se vážou vyšší ceny, například Kodiaq prodává Škoda od 717 tisíc, cena elektromobilu Enyaq začíná na více než milionu korun. V následujícím období chce ale Škoda pod novým šéfem Thomasem Schäferem rozšířit i nabídku levnějších vozů.

I letos na trh vstoupí řada modelů SUV. Například Nissan začne prodávat novou generaci modelu X-Trail a elektromobilu Ariya. Kia představí model Sportage. Volkswagen uvede na trh evropskou variantu malého SUV-kupé Nivus a spustí prodej elektrického SUV ID.4. Škoda zřejmě zmodernizuje úspěšný model Kodiaq a 18. března představí model Kushaq vyvinutý v Indii.