Tendr na dotované rychlíky nabral skluz

rychlíky

rychlíky Zdroj: profimedia.cz, E15

Vůbec první soutěž na provozovatele dotovaných rychlíků se bude muset vypořádat se zásadním háčkem. Expresy na trati Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc chtějí provozovat společnosti RegioJet a Arriva vlaky, oba účastníci tendru ale mají v nabídkách nesrovnalosti. Konstatovala to výběrová komise na středečním zasedání.

Podle informací deníku E15 jde o nepřesné výpočty, případně další odchylky od zadávací dokumentace. „Ministerstvo dopravy účastníky požádalo, aby své nabídky doplnili, popřípadě vysvětlili. Komise se sejde ještě jednou v týdnu po 3. prosinci,“ uvedl bez podrobností mluvčí úřadu Martin Novák.

Majitel RegioJetu Radim Jančura si není závažnějších chyb vědom. „Možná jde o zaokrouhlování na celá čísla. Každopádně vyrozumění ještě nemáme,“ uvedl Jančura. „Určitě budeme nabídku doplňovat, ale zatím nevím, co je přesně potřeba,“ doplnil ředitel Arriva vlaky Jaroslav Richter s tím, že do datové schránky se podívá po návratu ze služební cesty z Německa. Pokud se soutěžícím nepodaří dodat správné dokumenty, mohl by přijít na řadu pro ministerstvo dopravy nejčernější scénář. V případě vyřazení byť jediného účastníka tendru by muselo být celé klání zrušeno.

To by nahrálo do karet Českým drahám, které soutěž od počátku zpochybňují. Do tendru se ani nepřihlásily, neboť by „nestihly vysoutěžit dodavatele nových vlaků“. Dráhy věc pohnaly až k antimonopolnímu úřadu, který ale zatím nerozhodl. Snažení Českých drah je logické, v případě úspěšného tendru by o dotovanou trať v prosinci 2014 přišly. Ministerstvo navíc hodlá podle stejného vzoru soutěžit další tratě.

Pokud se soutěžícím nepodaří dodat správné dokumenty, mohl by přijít na řadu pro ministerstvo dopravy nejčernější scénář. Tím je zrušení celého klání.