Ťok chce zrychlit opravu dálnice D1. Nyní má zpoždění dva roky | E15.cz

Ťok chce zrychlit opravu dálnice D1. Nyní má zpoždění dva roky

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu
• 
ZDROJ: ctk

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ministerstvo dopravy hledá způsob, jak urychlit opravu dálnice D1 a zároveň řidičům ulehčit průjezd zavírkami. Opravy D1 měly původně skončit v roce 2018, nyní se počítá s rokem 2020. Urychlit práce by mohlo zvýšení počtu uzavírek, které silničáři budou opravovat najednou, a zároveň co možná nejširší pruhy v místě oprav. To by mohlo vyřešit například zúžení středního dělícího pásu, řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Celá oprava D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla být podle aktuálního harmonogramu dokončená nejdříve v roce 2020. Při zahájení prací v roce 2013 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítalo s dokončením v roce 2018.

Skluz způsobilo to, že dva úseky z prvních čtyř opravovaných nebyly dokončeny včas a budou se stavět ještě během letošního roku. K nim by se měla připojit trojice nových úseků. Ťok dodal, že by byl rád, pokud by se na opravách takto významné dopravní tepny pracovalo sedm dní v týdnu.

S rozšířením dálnice do středového pásu počítal už návrh majitele společnosti Student Agency Radima Jančury, který prosazoval takzvanou metodu fragmentace. Ta spočívá v rozbití betonového povrchu na jemnou drť a přetažení této hmoty silnou vrstvou asfaltu. Využitím této metody se zabývalo ŘSD loni v létě za působení bývalého ředitele Jana Kubiše. Ten ale záhy na post v ŘSD rezignoval.

Rozšíření do středu není bez komplikací

Rozšíření dálnice do středové části přináší řadu problémů, které by bylo nutné řešit. Ve střední části jsou vedené kabely a je zde i odvodňovací potrubí. Bezpečnost řidičů by se ale podle Ťoka nesnížila, betonové středové svodidlo by podle něj bylo stejně efektivní jako nynější dvojice ocelových pásů a pruh křoví.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají opravovat postupně.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah