Tramvaje Forcity mají další problém – vadné brzdy

15T Forcity

15T Forcity

Po vadných kolech vykazují nízkopodlažní tramvaje 15T Forcity od plzeňského výrobce Škoda Transportation další problém - rychle se jim opotřebovávají brzdy. Praha kvůli tomu musí odstavit 17 nových souprav, rozhodl Drážní úřad. Na začátku února musely jít Forcity do servisu kvůli závadám, které spočívaly v protočení obruče vůči náboji jízdního kola.

Mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá uvedla, že na zvýšené opotřebení destiček se přišlo při kontrole technického stavu u šesti naposled dodaných tramvají. Firma proto důkladně zkontroluje všech 17 tramvají z poslední dodávky. Destičky pocházejí od dodavatelské firmy. Podle Černé jsou pravděpodobně z jedné výrobní šarže, která má nižší životnost než u ostatních tramvají Forcity. „Destičky s vyšší mírou opotřebení budou vyměněny za nové a všechny tramvaje budou vráceny do provozu počátkem příštího týdne,“ uvedla Černá.

„Bohužel se jedná o déletrvající problémy s tramvají 15T,“ uvedl náměstek primátora Josef Nosek. „Momentálně probíhají mezi dodavatelem Škoda Transportation a Dopravním podnikem hlavního města Prahy jednání o odstranění závady,“ doplnil. Tramvaje jsou v záruce.

Technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Jan Šurovský řekl, že potíže se projevily po 10 tisících ujetých kilometrech, což prý není obvyklé. „U starších typů tramvají je životnost destiček mnohonásobně delší,“ uvedl. Zatím není jasné, kdy se soupravy vrátí zpět do provozu. „Zatím uplatňujeme reklamaci u šesti ze 17 tramvají,“ řekl.

tramvaje 15T Forcitytramvaje 15T Forcity | 7

Tramvaje podle Šurovského brzdí prostřednictvím elektrodynamických brzd. Mechanické brzdy, u kterých se závada projevila, se používají především k dobržďování při nižších rychlostech kolem tří až pěti kilometrů v hodině. „Přesto jde o závažnou věc, kterou nemůžeme podcenit,“ doplnil.

Také Černá zdůraznila, že bezpečnost cestujících nebyla ohrožena, protože destičky jsou součástí systému mechanické brzdy používané při stání. Výměna bude v rámci záručního servisu pro město bezplatná, Škoda Transportation bude řešit reklamaci s dodavatelem destiček.

Dopravní podnik se podle magistrátu postaral o náhradu za odstavené tramvaje. Cestujících se tak revize nijak nedotkne.

Kvůli problémům s koly hledá Škoda jiného dodavatele

Není to poprvé, co má dopravní podnik s nízkopodlažními tramvajemi potíže. Na začátku února podnik informoval, že Forcity musí po ujetí každých 20 tisíc kilometrů na revizi kvůli vadným kolům. Výrobce tehdy uvedl, že tyto kontroly jsou preventivní a vada nemá vliv na bezpečnost jízdy. Už ve zkušebním provozu měly tramvaje závady na pantografech.

Podle mluvčí Škody Lubomíry Černé se vady v odpružení kol nedaly poznat na novém kole, ale až po ujetí určitého počtu kilometrů. Kola škodovce dodává německá firma GMT, škodovka nyní testuje také kola jiného tuzemského výrobce. Jakými koly bude vybavena další dodávka pražských tramvají, se podle Černé rozhodne v polovině roku.

Dopravní podnik se Škodou Transportation uzavřel kontrakt na dodávku 250 tramvají, hodnota zakázky je zhruba 19 miliard korun. Podle analýzy, kterou si nechal vypracovat pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), je nákup pro Prahu nevýhodný. Smlouvu ale zřejmě není možné vypovědět. Podnik navíc nemá na nákup dostatek peněz, na letošní dodávku si formou směnky půjčí zřejmě čtyři miliardy korun.