Trať na letiště má vést pod zemí. Projekt podraží o miliardy, míní SŽDC

Pražské letiště

Pražské letiště Zdroj: E15 Stepan Bruner

ČTK
Vedení Prahy 6 bude žádat, aby trať z Masarykova nádraží na letiště vedla v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem v tunelu. Shodla se na tom dnes rada městské části. Původní projekt s plně zahloubenou variantou nepočítá. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by taková stavba byla o 3,3 miliardy draží. Aktuálně se počítá s náklady mezi 18 a 22 miliardami korun.

„S ohledem na historii projektu, na znalost místních poměrů a stav přípravy považujeme za nejvhodnější plně podpovrchovou variantu,“ uvedla místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská. Radní zároveň žádají, aby SŽDC začala prioritně stavět úsek mezi Veleslavínem, letištěm a Kladnem.

„Navíc chceme architektonickou soutěž na vzhled zastávek a pracovní skupinu Prahy a Středočeského kraje, která by řešila systém záchytných parkovišť,“ doplnila. Dnes schválené usnesení by na konci června mělo potvrdit ještě zastupitelstvo Prahy 6.

Zahloubení v Dejvicích i Veleslavíně

Aktuální projekt počítá se zahloubením v úseku přes Stromovku. Pod povrchem by měly být i stanice Dejvice a Veleslavín. „SŽDC v současné době nepreferuje plně podpovrchové vedení trati, zejména z důvodu nízké ekonomické efektivity,“ uvedl mluvčí společnosti Jakub Ptačinský. „Podpovrchová varianta v porovnání s variantou částečně povrchovou nepředstavuje termínový posun pro zahájení stavby, a to ani negativní ani pozitivní,“ doplnil.

SŽDC prý dokončuje studii proveditelnosti, kterou bude následně schvalovat ministerstvo dopravy. Podle dřívějších informací by se tak mělo stát na podzim. Stavba by měla být dokončena do rkoce roku 2023, kdy končí programovací období programu Doprava 2.

Trať by měla vést po trase takzvané Buštěhradské dráhy. Cesta z Masarykova nádraží v centru na letiště by měla trvat maximálně 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni pak i stodvacítkou. Vlaky z Masarykova nádraží by ve špičkách mohly jezdit v pětiminutových intervalech, v zastávce Hostivice by každá druhá souprava pokračovala do Kladna, zbylé na letiště.

***