Travel Service chce většinu v ČSA, potřebuje souhlas Korejců

ČSA

ČSA Zdroj: CTK

Spolumajitel Českých aerolinií Travel Service usiluje o posledních 20 procent v národním dopravci, který dosud drží státní Český Aeroholding. Naplněním transakce by se završila privatizace národního dopravce, Travel Service by získal většinu. K tomu je potřeba souhlas Korean Air.

Soukromý letecký dopravce Travel Service má zájem i o zbylých téměř dvacet procent akcií Českých aerolinií, které dosud vlastní státní Český Aeroholding. Deníku E15 to řekl spolumajitel Travel Servisu Jiří Šimáně.

Pokud se transakci podaří dotáhnout do konce, bude mít národní dopravce pouze dva hlavní akcionáře, Travel Service s 54 procenty a Korean Air se 44 procenty (2,26 procenta zůstávají České pojišťovně). Tím by se definitivně završila privatizace Českých aerolinií, započatá v roce 2013 korejským vstupem do firmy.

Pokud se transakce podaří dotáhnout, bude mít národní dopravce dva hlavní akcionáře, Travel Service s 54 procenty a Korean Air se 44 procenty.

„Dalo by nám to větší svobodu a pružnost v rozhodování, což státní akcionář z principu často postrádá,“ řekl Šimáně. Český Aeroholding přitom už loni vyjádřil ústy svého šéfa Václava Řehoře zájem svůj podíl prodat. Držení necelé pětiny pro něj nemá valný smysl, jeho hlavním zájmem je rozvoj Letiště Praha. Vše nyní závisí na korejské straně, která musí obchod schválit.

Travel Service už přitom svůj záměr Korejcům oznámil a odpověď čeká do několika týdnů. „Pokud s tím vysloví souhlas, jsme schopni se domluvit se státem velmi rychle, v horizontu měsíců,“ doplnil Šimáně. Cena by podle něho byla v poměru zhruba stejná jako loni, kdy Travel Service kupoval svých nynějších 34 procent akcií ČSA. Částka nikdy nebyla zveřejněna, ale spekulovalo se o 54 milionech korun.

ČSAČSA|E15

Travel Service má ve střední a východní Evropě velké plány podpořené loňským vstupem čínského investora CEFC. Číňané zatím drží v české firmě deset procent, v březnu během návštěvy čínského prezidenta v Praze by se ale jejich podíl měl zvýšit na plánovaných 49,92 procenta. Dopravce se chce soustředit především na rozvoj sítě pravidelných linek pod značkou Smart Wings s vhodným propojením s linkami ČSA.

Charterové lety na dovolenou budou stále více ustupovat pravidelným linkám. Provozní výsledek Travel Servisu za loňský rok se bude pohybovat mezi 250 a 300 miliony korun. „Negativně na nás působí slabá koruna, protože máme 45 procent příjmů v české koruně a výdaje máme v dolarech. Takže bychom přivítali silnější korunu,“ uzavřel Šimáně.

Zdroj: ieconomics.com

Kerosin je extrémně levný, aerolinky ale stále neruší palivové příplatky