ČSA a Travel Service tak dál budou na překrývajících se trasách letů z Prahy čelit „dostatečnému konkurenčnímu tlaku ze strany jiných dopravců“, uvedla komise.
Hospodářská soutěž nebude podle evropské exekutivy narušena ani v případě pozemního odbavování, dodávek paliva, údržeb i oprav. Společnosti totiž nebudou mít zájem na tom, aby ostatním konkurentům bránily v přístupu ke službám Českého aeroholdingu, který je nyní majoritním vlastníkem ČSA. Jeho zájmy nejsou totožné a případný úspěch podobné strategie by byl jen velmi omezený.
Travel Service oznámil úmysl převzít od státu 34 procentní podíl v ČSA téměř přesně před rokem. Soukromý dopravce do národních aerolinek vstoupil prostřednictvím Korean Air, které v rámci nákup 44 procent akcií ČSA získaly i předkupní právo na další vlastnický podíl.
Český aeroholding očekává, že dokončení celé transakce proběhne během dvou měsíců. Největším akcionářem se stanou se 44 procenty, následovaný Travel Service se 34 procenty, Aeroholdingem s 19,74 procenta a Českou pojišťovnou, která v národním dopravci drží 2,26 procenta. Aeroholding tak přijde o pozici většinového vlastníka, dosud totiž v ČSA držel téměř 54 procent akcií.
ČSA vs. Travel Service | ||
---|---|---|
ČSA | Travel Service | |
Vznik | 1923 | 1998 (předchůdce od 1997) |
Flotila | 23 letadel (devět Airbusů A319, šest Airbusů A320, čtyři ATR 42, tři ATR 72, jeden Airbus A330) | Zhruba čtyři desítky letounů, kromě Boeingů 737 jsou to Airbusy A320 (původně je provozovaly Holidays Czech Airlines) i menší Cessna Citation. |
Počet zaměstnanců | Přes 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a 270 pracovníků v administrativě (k srpnu 2014) | 1229 (k červenci 2013) |
Hospodaření (2013) | Ztráta 922 milionů Kč, tržby 13,3 miliardy Kč | Hrubý zisk 158 milionů Kč, tržby 14 miliard Kč |