Travel Service nabídne v letadlech Wi-Fi, podpoří tak evropský trend

Travel Service technologie představí v rámci obnovy své flotily, a to na palubách letounů Boeing 737-8 MAX, které začne přebírat za rok a půl. Pasažéry bude s globální sítí propojovat satelitní systém SATCOM, jež bude spolupracovat s provozovateli satelitů Inmarsat nebo Viasat. Společnost nejdříve technologii uvede na dlouhých trasách, později také na letech do bližších destinací.
Podle tiskové mluvčí Travel Service Vladimíry Dufkové však připojení k internetu nebude jedinou novinkou na palubách letadel společností Travel Service a Smart Wings, dceřiné firmy provozující nízkonákladové lety. „K dispozici bude pro pasažéry také palubní centrum, ke kterému se připojí mobilním zařízením pomocí Wi-Fi. V aplikaci budou moci cestující sledovat filmy, hrát hry, či sledovat aktuální polohu letadla na mapě. V plánu je také půjčování tabletů pasažérům, kteří vlastním zařízením nedisponují,“ řekla Dufková exkluzivně pro E15.
Uvedení těchto technologií na palubu letadla však není levnou záležitostí, cena za potřebnou výbavu letadla pro připojení pasažérů k internetu podle některých zdrojů může stát až dvanáct milionů korun za stroj. Levnějším řešením je přijímání signálu ze speciálních pozemních vysílačů, tuto technologii však letadla nemohou využívat například při letu přes moře a oceány. V současnosti také není jasné, jakou částku si za připojení k internetu bude Travel Service účtovat.
Lufthansa zkouší nové technologie
Ačkoliv je satelitní připojení letadla k internetu v dnešní době běžné, trápí ho především nízká rychlost. Německá Lufthansa však představila hybridní řešení připojení, které kombinuje příjem signálu z pozemních vysílačů a satelitů zároveň. To by mělo zamezit výpadkům připojení a nabídnout pasažérům rychlejší internet.
Rychlejší a dostupnější internet na palubách letadel Lufthansy by měla zajistit nová technologie, na které se podílel Deutsche Telekom a britská společnost Inmarsat. Zatímco Telekom by měl internet šířit pomocí svých pozemních vysílačů, Inmarsat se postará o sdílení signálu pomocí satelitů z vesmíru. V současnosti letadla nedokážou přijímat internet více technologiemi najednou, nová technologie by měla být významným krokem ke zlepšení připojení v letadle.
Inmarsat a Deutsche Telekom však v současnosti nejsou jediné společnosti, které se snaží bojovat o internetuchivé pasažéry v letadlech. Svůj podíl na evropském trhu chtějí získat také Panasonic a ViaSat. První jmenovaný poskytuje připojení letadlům společnosti United Airlines, druhý spolupracuje s americkou nízkonákladovou aerolinkou JetBlue.
Jejich nástup na trh by však neměl být okamžitý. Panasonic, který si zatím satelity pronajímal, plánuje vypuštění vlastního zařízení v horizontu několika roků, síť ViaSatu se nad Evropou postupně rozšíří v letech 2017 a 2019.
Důvodů, proč se systém v Evropě masivněji rozšíří až příští rok, je několik. Jedním z nich je značná roztříštěnost trhu, který se skládá z mnoha zemí s rozdílnými zákony a regulacemi, jež by upravovaly vysílání Wi-Fi signálu. Dalším je samozřejmě cena, která se za instalaci hybridní technologie u jednoho letadla může vyšplhat až k patnácti milionům korun. To je také jeden z důvodů, proč se Inmarsat a Deutsche Telekom na financování technologií pro Lufthansu částečně podílely, údajně částkou kolem 250 milionů dolarů.
Otázkou však zůstává, jaká bude finální návratnost celého systému. Většina světových aerolinek si v současnosti za internetové služby nechává platit, cena se velmi liší a pohybuje se od dvou dolarů za hodinu připojení. „Nejsem si však jistý, zda Evropané budou chtít za připojení platit. Wi-Fi by měli dopravci nabízet zdarma, čímž by dostali na trhu velkou konkurenční výhodu,“ řekl pro Bloomberg ředitel Inmarsatu Rupert Pearce. I přesto by trh s internetovým pokrytím letadel mohl dosáhnout hodnoty pěti miliard dolarů ročně.
Další evropskou leteckou společností, která v současnosti plánuje uvedení internetového připojení na palubu svých strojů, je také britská aerolinka easyJet. Podle prohlášení tiskového oddělení už je o technologii rozhodnuto a je jen otázkou času, kdy ji pasažéři budou moci otestovat. Ryanair, největší konkurent easyJetu na trhu s levnými lety, prý zatím bezdrátové připojení pro své cestující nechystá, v současnosti čeká na vhodnější a levnější technologii.