Údržba silnic na Pardubicku se zadrhla, bude ji řešit ÚOHS
Půlmiliardovou zakázku v Pardubickém kraji napadla společnost Eurovia. Silničáři proto nemohou uzavřít smlouvu s vítězem.
Ředitelství silnic a dálnic se ocitlo v nejistotě, pokud jde o budoucnost údržby komunikací v Pardubickém kraji. Zadrhlo se tam jinak vesměs hladké rozdělování stamilionových smluv na údržbu ve čtrnácti oblastech na příštích osm let.
Společnosti Eurovia a Sovis, které v pardubickém tendru neuspěly, se obrátily se stížností na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Deníku E15 to potvrdily všechny tři zúčastněné strany. „Dokud antimonopolní úřad nerozhodne, nebudeme sdělovat detaily,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Podrobnosti nesdělila ani Milena Marešová z tiskového oddělení antimonopolního úřadu, doplnila nicméně, že úřad už zahájil ve věci správní řízení.
Ředitelství silnic a dálnic zatím vyčkává a budoucnost údržby v Pardubickém kraji nekomentuje.
„Nemá smysl předjímat rozhodnutí ÚOHS,“ sdělil mluvčí Jan Studecký. Osmiletá zakázka měla při vypisování odhadovanou hodnotu 573 milionů. Podle informací deníku E15 pak s nejnižší cenou přispěchalo sdružení firem Eltodo a Prostor. Nabídlo 518 milionů. Je to jediný kraj, kde tyto firmy zvítězily. Eurovia s partnery už má v kapse smlouvy z pěti krajů. V partnerství se Sovisem zvítězila v sousedním Královéhradeckém kraji.
Stát vypsal čtrnáct tendrů na údržbu silnic první třídy a dálnic loni. Oblasti kopírují jednotlivé kraje, pouze střední Čechy jsou rozděleny na dvě části. Předpokládaná hodnota zakázek byla na začátku 7,64 miliardy, vítězné nabídky činily v součtu 6,83 miliardy, což představuje desetiprocentní úsporu.
V tak velkém rozsahu přitom ŘSD nikdy předtím zakázky nerozdávalo prostřednictvím soutěží. Vesměs je zadávalo přímo krajským údržbářským organizacím. Oproti minulému období tak stát ušetří, ačkoli částku nelze kvůli rozdílným zimám přesně vyčíslit. Nové smlouvy jsou navíc založeny na trochu jiných principech, kombinaci paušálu a výkonu s nižšími cenami za výkon.