ŘSD rozděluje miliardy na údržbu silnic

Stavba posledního úseku dálnice D8

Stavba posledního úseku dálnice D8 Zdroj: ŘSD

údržba silnic
Budování dálnice D3 na severním okraji Českých Budějovic.
Mezi Borkem a Ševětínem severně od Českých Budějovic začala 15. března 2017 stavba úseku D3.
D8
D8
14
Fotogalerie

Kraje žádaly přímá zadání kontraktů, stát nakonec rozděluje peníze na údržbu komunikací v tendrech.

Ředitelství silnic a dálnic dotáhlo k závěru sérii tendrů a začalo podepisovat smlouvy s vítězi na údržbu silnic a dálnic. Mezi nimi jsou krajské údržbářské firmy i soukromníci, především EuroviaAVE. „Podepsáno je již šest oblastí, ostatní smlouvy jsou těsně před podpisem,“ potvrdil bez dalších podrobností mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Ve věstníku zakázek se zatím objevily tři smlouvy. V Jihomoravském kraji zakázku získala tamní správa a údržba silnic, když přišla s cenou 347 milionů. To představuje osmdesát procent ceny očekávané státem.

Plzeňském kraji, kde zvítězila rovněž krajská správa a údržba silnic. Její cena je 367 milionů.

Naopak v Libereckém kraji je rozdíl mezi předpokladem a skutečností daleko menší. Sdružení Eurovia, Ave a Silnice Libereckého kraje získalo smlouvu v hodnotě 467 milionů, což se téměř rovná ceně, kterou správa silnic očekávala při vypisování soutěže.

Stát rozdává zakázky na údržbu v takové míře prostřednictvím soutěží vůbec poprvé. Dosud zkoušel v pěti menších regionech pouze pilotní tendry. Loni pak vypsal velké soutěže na čtrnáct oblastí fakticky kopírujících kraje, pouze střední Čechy rozdělil na dvě části. Předpokládaná hodnota zakázek byla na začátku 7,64 miliardy, vítězné nabídky přitom dle informací deníku E15 činily v součtu 6,83 miliardy, což představuje desetiprocentní úsporu.

Letos se proti minulému období ušetří, ale částku podle Studeckého nelze kvůli rozdílným zimám přesně vyčíslit. Většina smluv byla navíc dosud založena na jiných principech. „Byly hrazeny pouze výkonové položky s relativně vysokými jednotkovými cenami. Nové smlouvy jsou založeny na kombinaci paušálu a výkonu, kde paušál pokrývá příslušné režijní náklady a jednotková cena výkonových položek je výrazně nižší,“ uvedl mluvčí.

Proti otevřeným tendrům protestovaly kraje, především jejich staré předvolební vedení. Sněmovnou pak prošla novela zákona, která měla umožnit přímé zadání krajským organizacím. I proto ŘSD dlouho tvrdilo, že tendry lze kdykoli zrušit. Podle ministerstva dopravy by ale přímé zadání odporovalo evropskému právu, ŘSD tak dostalo volnou ruku k dotažení tendrů až k podpisům.