„Kraj měl již dlouhodobě v plánu zavést na těchto tratích pravidelný provoz. Jde o turisty velmi vyhledávané spoje a sdružení či obce, které je doposud provozovaly, si mnohdy nemohly zavedení pravidelných jízdních řádů dovolit,“ uvedla mluvčí Lucie Dosedělová.
Jde většinou o tratě, kde pravidelný celoroční provoz osobních vlaků dávno skončil, a v poslední době přežívaly jen díky nadšencům a objednávkám od obcí. Ty se vesměs omezovaly na letní prázdniny.
Konkrétně se kraj ujal lokálek z České Kamenice do Kamenického Šenova, z Ústí do Zubrnic, z Lovosic do Mostu, z Kadaně do Podbořan a z Libochovic do Roudnice. Vlaky včetně historických zde na objednávku kraje provozují soukromé společnosti Railway Capital, MBM Rail a KŽC Doprava. Kraj jim za to letos zaplatí jedenáct milionů.
„V současné době jsou smlouvy uzavřeny na jeden rok. Ještě letos v létě bychom chtěli soutěžit provoz na těchto turistických tratích na příštích pět let,“ doplnil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj chce kraj v budoucnu objednat provoz i na takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, ta je ale momentálně kvůli sesuvu zavřená.