V Děčíně spouští na vodu největší loď vyrobenou v Česku

České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.

České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena. Zdroj: ctk

České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
11
Fotogalerie
Největší loď, která kdy byla vyrobena v České republice, spouští na Labe společnost Nova České loděnice v děčínských Křešicích. Spouštění začalo ve středu a skončí následující den odpoledne. Námořní plavidlo vyráběla společnost na zakázku nizozemského investora dva roky.

Loď je dlouhá 90 metrů, široká 14,5 metru a po dokončení bude její výška přes deset metrů. Loděnice už sice vyrobily několik lodí dlouhých 110 metrů, přesto je ta zatím poslední největší. „Její výtlak bude 4500 tun a taková loď se u nás ještě nevyrobila. Zatím největší byla s výtlakem 3200 tun v Mělníku,“ řekl ČTK šéf firmy Ivan Troutnar.

Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad. „Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky,“ vysvětlil Troutnar.

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby.

„My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny,“ doplnil ředitel firmy.

Firma má tři loděnice
Společnost Nova České loděnice má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracuje 30 lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.

S přesunem z místa stavby na vodu pomáhá i vojenský tank. I přesto vyjede loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly. Ty společnost naloží do nákladního prostoru a loď zkompletuje sesterská loděnice v Holandsku.

„Je to z jediného důvodu. Kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech,“ řekl Troutnar. Do Hamburku loď potlačí dva remorkéry, cesta by měla trvat přes týden. Několik dalších dní pak popluje po moři do Holandska.

Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.