Ve středočeských Cerhenicích se testuje pendolino pro Polsko

Pendolino při prezentaci na nádraží Wroclaw

Pendolino při prezentaci na nádraží Wroclaw Zdroj: Jjajjo

Zkušební železniční okruh v Cerhenicích u Velimi hostí v těchto dnech zajímavý exemplář. Společnost Alstom zde testuje jedno z dvaceti pendolin určených pro Polské dráhy (PKP). „Je to velice zajímavý pohled, jsem rád, že tu můžeme uvítat další řadu vlaků pendolino,“ uvedl ředitel Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ) Antonín Blažek.

VÚŽ je dceřinou firmou Českých drah a unikátní okruh provozuje. Většinou testů prošla polská pendolina přímo v Polsku, kde mají rovněž testovací okruh. Některá měření je ale třeba udělat na českém okruhu, který je s maximální rychlostí 210 kilometrů v hodině nejrychlejší v Evropě. Jde například o elektromagnetickou kompatibilitu.

Vzhledem k tomu, že polské pendolino v Čechách prochází jen doplňkovými testy, jde pro VÚŽ o spíše menší zakázku v řádech statisíců korun. Každý rychlovlak je ale pro český okruh dobrou reklamou a na příznivce železnice funguje jako magnet. Největším tahákem byl zřejmě stroj AGV (čtvrtá generace TGV), který po okruhu kolem vsi Sokoleč kroužil v letech 2008 a 2009. Dvacet pendolin si objednaly polské dráhy jako vůbec první rychlovlaky pro tamní koleje.

Navzdory svému názvy nemají soupravy naklápěcí skříně, neboť v polské rovině to není třeba. Maximální provozní rychlost je 250 kilometrů v hodině. Nové vlaky za 400 milionů eur mají už od prosince zásadně zvýšit komfort cestování na tratích z Varšavy k přímořským městům Gdyně, Gdaňsk a Sopoty, na jihu pak zamíří do Krakova, Katovic a Vratislavi.